Gemengde reacties op betaald parkeren Natuurmonumenten: natuur is voor iedereen en niet voor selecte groep

Het bezoekerscentrum Dwingelderveld van Natuurmonumenten aan de Benderse in Ruinen is een publiekstrekker van formaat mét een grote parkeerplaats. Foto: archief Peter Wassing

Het besluit van Natuurmonumenten om betaald parkeren in te voeren bij drukke natuurgebieden, wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Staatsbosbeheer doet het in elk geval niet.

Dick Dijkstra, directeur van het Recreatieschap Drenthe, was niet op de hoogte van het besluit. ,,Dit is nieuw voor mij en dat maakt het lastig te reageren. Ons uitgangspunt is dat de natuur zoveel mogelijk toegankelijk moet zijn. Voor iedereen.’‘

,,Betaald parkeren bij natuurgebieden kennen wij in Drenthe niet, althans tot dusver. Dat is mooi, maar ik kan me voorstellen dat beheerders zoeken naar alternatieve bronnen van inkomsten. Toeristisch-recreatieve voorzieningen staan onder druk. Niet alleen bij Natuurmonumenten, ook bij Staatsbosbeheer en Het Drentse Landschap. Toch moet de toegankelijkheid van de natuur het uitgangspunt zijn.’’

Ook Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe, wordt door deze krant overvallen met het nieuws. ,,Mijn gevoel hierbij is dubbel. Ik snap dat natuurpartijen het steeds moeilijker krijgen en nieuwe wegen inslaan om geld aan te boren. Maar ik snap het ook niet, want genieten van rust, ruimte en frisse lucht moet voor iedereen bereikbaar zijn. Met hekken en slagbomen wordt de toegankelijkheid toch minder.’’

‘Alles went’

Aan de andere kant verwacht Crum niet dat mensen massaal de terreinen van Natuurmonumenten gaan mijden. ,,Alles went, dus ook betaald parkeren bij natuurgebieden. En misschien wordt het iets drukker bij de terreinen waar het nog gratis is, maar ik heb niet de indruk dat Natuurmonumenten dat heel erg vindt.’’

Niet zelden liggen terreinen van Natuurmonumenten naast die van Staatsbosbeheer of het Drentse Landschap. Kun je parkeren bij de een en wandelen bij de ander, tenzij... ,,Nee hoor, wij voeren betaald parkeren niet in’’, zegt Hans Alting, woordvoerder van Staatsbosbeheer, met klem. ,,Ons beleid is en blijft dat het parkeren gratis is. Heel af en toe, bij bijzondere gelegenheden, wijken we daar van af. Maar dan is het om het verkeer te reguleren.’’

Alting: ,,De toegankelijkheid van de natuur staat voor ons voorop. Onze terreinen zijn voor iedereen, en niet voor alleen een selecte groep.’’ Mocht er een extra toestroom van mensen naar de gebieden van Staatsbosbeheer komen, dan leidt dat volgens hem niet tot problemen. ,,Op normale dagen kunnen we de verkeersstromen en parkeerdruk prima aan. En op piekdagen is het weleens druk. Dat is nu eenmaal zo.’’

‘Handhaving afstemmen met lokale overheden en toezichthouders’

Hoe denkt Natuurmonumenten te gaan handhaven? Het is goed denkbaar dat mensen hun auto vlakbij het parkeerterrein of misschien wel voor de slagboom parkeren. ,,Dat zijn details die in afstemming met lokale overheden en toezichthouders moeten worden bekeken en worden meegenomen in de afweging waar betaald parkeren wel en waar niet wordt ingevoerd’’, zegt Fred Prak, woordvoerder van Natuurmonumenten in Noord-Nederland.

In reacties op sociale media en op websites van nieuwsmedia krijgt Natuurmonumenten er behoorlijk van langs. De beheerder wordt afgeschilderd als een puissant rijke club, die jaarlijks tientallen miljoenen aan subsidies, donaties en giften van goede-doelen-loterijen opstrijkt. Uit het jaarverslag over 2017 blijkt dat de organisatie een vermogen heeft van 269 miljoen euro, waarvan ruim 176 miljoen is belegd. Dat er dan ook moet worden betaald voor het parkeren, wordt lang niet door iedereen begrepen.

En ook: een organisatie die ‘vrijwilligers uitknijpt’. ,,Geen wonder dat het ledental afneemt.’’ Daar is woordvoerder Prak het niet mee eens: ,,We hebben ruim 700.000 leden en groeien nog steeds. Niet spectaculair, maar we groeien.’’

menu