Natuurmonumenten: betaald parkeren bij natuur om 'dure tak van sport' te bekostigen

Wie met de fiets achterop de auto naar een gebied van Natuurmonumenten gaat, moet straks betalen voor het parkeren. Foto: LC/Jan de Vries

Natuurmonumenten voert betaald parkeren in bij drukke natuurgebieden om het beheer te bekostigen. Ook gebieden in Drenthe en Groningen komen aan de beurt.

Natuurmonumenten heeft een lijst met ‘topgebieden’ die druk worden bezocht en waar de mogelijkheden van betaald parkeren worden onderzocht. Welke Drentse en Groninger gebieden op de lijst staan, kan Fred Prak, woordvoerder voor Noord-Nederland, nog niet zeggen.

Als het om bezoekersaantallen gaat, lijkt het voor de hand te liggen dat de nationale parken Drents-Friese Wold en Dwingelderveld in beeld zijn voor betaald parkeren, maar ook het Holtingerveld bij Havelte, Hiemstrastate bij Hooghalen, het Mantingerveld, Fochteloërveen, het Norger Esdorpenlandschap, de Onlanden net onder Groningen en bijvoorbeeld het Lauwersmeergebied.

‘Als we fors moeten investeren in elektriciteit, heeft het geen zin’

Prak: ,,Ik kan nu nog niet zeggen wat logische keuzes zijn. Ik heb geen zicht op de volgorde. De betreffende parkeervoorziening moet eigendom zijn van Natuurmonumenten en niet gecombineerd worden gebruikt voor ook andere doeleinden. Ook de vraag of er elektriciteit aanwezig is speelt een rol. Als we fors moeten investeren in een stroomvoorziening op een afgelegen plek, dan heeft het natuurlijk niet veel zin.’’

De parkeerplaatsen worden voorzien van een elektrische slagboom, te beginnen in het Gelderse Vorden. Dan is het een kwestie van kaartje trekken en na het recreëren afrekenen: 1,75 euro per uur met een maximum van 7 euro per dag. Leden van Natuurmonumenten kunnen gratis parkeren. Als zij hun ledenpas voor de zuil houden, opent de slagboom automatisch.

Prak: ,,Natuurbeheer is een dure tak van sport. Onze leden, ruim 700.000, dragen met hun contributie al bij aan het onderhoud van onze gebieden. Dat gaat veel verder dan alleen de natuur zelf. Denk aan de aanleg en het onderhoud van parkeerplaatsen, maar ook aan voorzieningen als wandelroutes, informatiepanelen, zitbankjes en uitkijktorens. Daar leggen we nu geld op toe.’’

‘Voor een dagje naar het strand of de meubelboulevard is betaald parkeren heel gewoon’

Volgens Natuurmonumenten is het niet meer dan logisch dat mensen betalen voor het gebruik van voorzieningen. ,,Zoals het nu gaat, leden betalen en anderen niet, is niet evenwichtig. Iedereen is en blijft welkom in onze gebieden en kan er gratis recreëren, maar wie met de auto komt, zal parkeergeld moeten betalen. Als je een dagje naar het strand gaat, naar de meubelboulevard of shoppen in de stad, dan is het heel gewoon om te betalen voor het parkeren.’’

Daar is lang niet iedereen het mee eens, getuige de vele reacties op de sociale media. Prak: ,,Natuurlijk is er weerstand, zou ik haast zeggen. Maar gelukkig zijn er ook veel mensen die begrijpen wat we doen en vooral ook waarom we het doen.’’

Is de maatregel misschien ook bedoeld om het autogebruik naar en van de natuurgebieden te ontmoedigen? ,,Nee, dat is geen doelstelling, maar ik zal niet ontkennen dat we er voorstander van zijn dat mensen op de fiets of lopend naar onze gebieden komen.’’

menu