Niet alleen de brandweer, maar de hele luchthaven smacht naar een nieuwe kazerne

Ongeveer 60 procent van de tachtig medewerkers op Groningen Airport Eelde (GAE) werkt in de brandweerkazerne. Daarom smacht de hele luchthaven naar nieuwbouw.

Dit zegt woordvoerder Bowy Odink van GAE in reactie op een onderzoeksrapport waarin de erbarmelijke staat van het kazernegebouw wordt beschreven. ,,Het is een ouwe bende’’, zo vat Odink het samen.

Geen acuut gevaar

Een acuut gevaar voor de veiligheid op de luchthaven, ziet Odink echter niet. ,,We kunnen voldoen aan de voorgeschreven uitruktijden, de noodroute is 3,5 meter breed en niet 1 meter’’, stelt hij. ,,En verder ben ik geen bouwkundige. Ik kan wel zien dat het dak lekt en dat er asbest in verwerkt is. En de manier waarop de brandweermedewerkers moeten overnachten is zeker niet ideaal.’’

Hij benadrukt dat de kazerne niet alleen voor brandweermedewerkers is bestemd, maar voor allerlei ondersteunende diensten op de luchthaven. ,,De slechte huisvesting heeft een enorme impact op onze medewerkers. Het is daarom ontzettend vervelend dat de nieuwbouw steeds weer wordt uitgesteld.’’

‘Sluiting is nicht im Frage’

Odink hoopt dat de Raad van State snel een uitspraak doet op het bezwaarschrift van omwonendenvereniging VOLE tegen de nieuwe kazerne. Die verwacht dat de luchthaven snel dicht gaat bij gebrek aan rendementen. ,,Dat roept VOLE al twintig jaar’’, reageert Odink. ,,En dat mag natuurlijk, maar sluiting van de luchthaven is nicht im Frage . Het voortbestaan van GAE is van nationaal belang. We hebben onlangs een zienswijze met de andere luchthavens opgesteld, waarin we hebben afgesproken dat we gezamenlijk één systeem vormen, waarbij we de beperkte luchthavencapaciteit zo goed mogelijk verdelen. Er is op landelijke schaal een tekort aan luchthavencapaciteit. Dat moet je niet een luchthaven sluiten, want het is heel lastig elders een nieuwe luchthaven te openen.’’

Voldoende draagvlak bij bevolking

Odink wijst ook op onderzoeken waaruit blijkt dat er in het Noorden ruim voldoende draagvlak is voor instandhouding van GAE. ,,Enkele jaren geleden bleek uit onderzoek dat 87 procent van de bevolking voor investeren in de luchthaven is. Daar moeten we aan vasthouden.’’

Toch zijn het de luchtvaartmaatschappijen die bepalen of ze op een luchthaven willen vliegen. Het wegvallen van de Nordica-verbindingen met Kopenhagen en München betekende voor GAE een flinke klap. Odink erkent dat ‘Eelde’ graag meer lijnvluchten wil. ,,Maar die zijn niet van de ene op de andere dag geregeld.’’

menu