Het Gemeentelijk Crisis Team (GCT) in Hoogeveen en De Wolden wordt wekelijks tientallen keren benaderd voor vragen en opmerkingen over corona. Het team zoekt vaak de grens op van wat kan en mag. ,,Nee is ook een antwoord.’’

Een jaar corona gaat niemand in de koude kleren zitten. De maatschappelijke onrust neemt toe, de lontjes worden korter, het begrip voor de maatregelen slinkt. Mensen snakken naar perspectief en het leven zoals we voor dat vermaledijde virus leidden.

‘Drama’

,,Het is natuurlijk een drama wat er gebeurt met ondernemers, verenigingen en individuele mensen’’, constateert Eduard Annen, een van de teamleiders binnen het Gemeentelijk Crisis Team (GCT) in Hoogeveen en De Wolden.

,,Maar voor ons zijn het wel de krenten in de pap, als het gaat om creatief en oplossingsgericht denken.’’ Volgens Annen berustten in de beginperiode veel mensen in de situatie. ,,Zo van: het is even niet anders. Laten we er maar het beste van maken.’’

Frustratie

Maar dat gevoel is inmiddels wel gekanteld. Steeds vaker klinkt frustratie door over de maatregelen en beperkingen. Burgerlijke ongehoorzaamheid borrelt naar de oppervlakte.

Annen: ,,Dat merken we ook in onze contacten. We hebben geen signalen dat ondernemers in Hoogeveen of De Wolden in opstand komen en op 2 maart de winkels open gooien, maar bij velen staat het water wel tot de lippen. Of erger. Het is hier en daar gewoon erg tricky .’’

Over de mogelijkheden van het gemeentelijke crisisteam is Annen duidelijk. ,,We moeten de regels handhaven. Maar binnen die regels proberen we wel samen de uiterste grenzen op te zoeken. We gaan in gesprek en kijken op locatie naar de mogelijkheden.’’

Persconferentie

Volgens Annen wordt het team tijdens deze pandemie ontzettend vaak benaderd. Vooral na een nieuwe persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge stromen de telefoontjes en appjes binnen. ,,Ondernemers willen weten wat de jongste maatregelen voor hen betekenen en ook veel (sport)verenigingen hebben vragen.’’

Het GCT wil het gesprek aangaan, naar antwoorden en oplossingen zoeken en -waar mogelijk- maatwerk leveren. ,,Dat scheelt ook veel boosheid en chagrijn. Je moet niet gelijk met het bonnenboekje zwaaien.’’

Inwoners zoeken ook contact met het crisisteam, bijvoorbeeld omdat ze iets gezien hebben wat volgens hen haaks staat op de afgekondigde maatregelen.

Klikken?

Dat het ergens te druk is, bijvoorbeeld, of dat iemand zich niet aan de regels houdt. Die meldingen kwamen in het begin vrijwel dagelijks, weet Annen. Ook trekken (concurrerende) ondernemers soms over elkaar aan de bel. Kleurt hij of zij wel binnen de lijntjes?

Dat lijkt op klikken, maar Annen wil het niet zo noemen. De teamleider ziet het meer als verscherpte sociale controle.

,,Na een melding bellen we altijd eerst met de betrokkene over wie geklaagd wordt. Of hij of zij het geschetste beeld herkent, of men op de hoogte is van de regels.’’ Volgens Annen is niet altijd opzet in het spel of gebeurt iets moedwillig.

,,Het kan ook onwetendheid zijn. Negen van de tien keer heb je gewoon een goed gesprek, al moeten we ook vaak nee verkopen.’’

Boete

Soms gaat het toch mis. Zoals een tijdje terug met de lokale bioscoop Vue. Die kreeg een boete van 2500 euro voor het openhouden van horeca, tegen de coronamaatregelen in.

,,We hebben daarover twee keer gebeld. Handhaving constateerde vervolgens dat de bioscoop volhardde in overtreding van de regels. Er is daarna ook nog contact gezocht met de advocaat van de bioscoop. Maar de horeca bleef open en dus volgde een boete.’’

In de meeste gevallen gaat het wel goed, verzekert Annen. Zoals enkele maanden geleden in appartementencomplex Zantingehof in Zuidwolde. ,,Dat wooncentrum, waar zorg en begeleiding worden geboden, is een week dicht geweest na een corona-uitbraak.’’

Volgens Annen is na goed overleg met alle betrokken partijen een passende oplossing gevonden. ,,Bijvoorbeeld hoe we de verzorging gingen regelen en hoe we de boodschappen bij deze ouderen kregen. Voor deze mensen is de quarantaine-maatregel heel verwarrend. De besmette buurvouw moet thuisblijven, terwijl niet-besmette bewoners óók binnen moesten blijven.’’

Videoboodschap

Oud-wethouder Jan van ‘t Zand, die de meeste ouderen wel kennen, heeft zich toen in een videoboodschap in opbeurende woorden tot de bewoners gericht. ,,Dat heeft óntzettend geholpen om die oudjes tot rust te brengen en begrip te kweken voor de maatregelen.’’

Heel soms doet zich iets voor dat zo schrijnend of uniek is dat een uitzondering wordt gemaakt. Annen vertelt over een doodzieke vrouw die niet meer lang te leven had. ,,Haar dochter had net met de wensambulance geregeld dat moeder met kinderen en kleinkinderen naar de kust zou. Nog één keer samen naar het strand en de zee. Haar laatste wens.’’

De weergoden schopten dat plan echter in de war, door veel sneeuw en slecht begaanbare wegen in het vooruitzicht te stellen. De familie had wel een alternatief, maar daarvoor was de toestemming van de gemeente nodig.

Kippenvel

,,Ze wilden namelijk met moeder recreatieplas Nijstad bezoeken. Dichterbij huis en een beetje het idee van strand en water. Probleem was echter dat het niet in groepsverband mag. Uiteindelijk hebben we toch, met toestemming van de burgemeester, kunnen regelen dat ze daar nog even samen bijeen kwamen. Prachtig. Ik krijg daar nog steeds kippenvel van.’’

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Coronavirus