Margriet de Boer (rechts) geeft uitleg over VR-iendje, die de beelden doorstuurt naar de speciale bril. Foto: DvhN

Niet op school, maar tóch in de klas

Margriet de Boer (rechts) geeft uitleg over VR-iendje, die de beelden doorstuurt naar de speciale bril. Foto: DvhN

Virtual reality is al lang geen toekomstmuziek meer. De techniek krijgt steeds meer toepassingen, in het onderwijs, de zorg, de communicatie. Zorginstelling Ambiq in Hoogeveen bood dinsdag een kijkje in de keuken.

Kijk hem daar staan, parmantig op de tafel: een klein formaat robot met een 360 graden camera in z’n bol en knopjes op z’n buik. VR-iendje is de naam en virtueel streamen zijn faam. Wie de bijbehorende VR-bril opzet, waant zich in dezelfde ruimte als waar de robot zich bevindt.

‘Ogen op afstand’

,,Het zijn ogen op afstand’’, zegt Rik Boer, werkzaam bij de leverancier van de techniek. ,,Of je nu eenzaam in een ziekenhuisbed ligt, of geen lessen op school meer volgt: door VR-iendje ergens in een bekende omgeving neer te zetten, lijkt het toch alsof je er bij bent.’’ De beelden zijn niet alleen driedimensionaal, het is ook mogelijk om volledig om je heen te kijken.

Zorginstelling Ambiq in Hoogeveen, die kinderen, jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking ondersteunt, maakt sinds een half jaar gebruik van de speciale robot. Gericht op het onderwijs. ,,Centrale vraag is: hoe krijgen we kinderen weer op de rit en terug op school’’, schetst Margriet de Vos, ambulant gezinshulpverlener.

‘Geen oplossing, maar een middel’

Kinderen zijn soms om uiteenlopende redenen al lange tijd thuis. Het lukt ze bijvoorbeeld niet om op school lessen te volgen. ,,We willen graag weten wat het kind blokkeert’’, zegt De Vos. ,,De robot en bril zijn geen oplossing, maar kunnen ons als middel wel helpen om de missing link te vinden.’’

Het project met VR-techniek bevindt zich nog in de proeffase. Ambiq werkt er ongeveer een half jaar mee. Margriet de Vos is enthousiast over de toepassing. ,,Wij krijgen toch meer inzicht in de problemen van het kind en de interactie met de omgeving.’’

‘Bezig met de omgeving’

Tijdens het gebruik van het systeem observeert ze het kind en gaat er mee in gesprek. Dat geeft soms verrassende resultaten of vermakelijke waarnemingen. ,,In een klaslokaal zijn kinderen ook erg bezig met de omgeving. Een nieuwe plant, bijvoorbeeld, of de kleding van andere kinderen. ‘Goh, wat heeft die nu voor schoenen aan’, kreeg ik laatst te horen.’’

VR-iendje en bril moeten de kinderen vertrouwd maken met de (les)omgeving en veiligheid bieden. Een mooie toepassing, zou je zeggen, maar scholen staan niet in de rij. Er is veel koudwatervrees, bevestigen De Vos en Boer. Het onderwijs schermt al snel met de privacywetgeving en is niet gerust op de afscherming van beelden. Ook moeten alle betrokkenen vooraf toestemming geven.

Uitvaartbranche

Rik Boer claimt dat het systeem veilig en betrouwbaar is. ,,Beeld en geluid gaat één op één van robot naar bril. En er wordt ook niets opgeslagen.’’ Volgens hem zijn er al tientallen van deze systemen actief. Niet alleen in het onderwijs en de zorg. ,,Ik ken ook een toepassing in de uitvaartbranche. Om op afstand toch bij een begrafenis of crematie te kunnen zijn.’’

menu