Nieuw parkeerbeleid Assen voldoet aan verwachtingen

Het nieuwe parkeerbeleid in Assen werpt vruchten af. De parkeergarages staan vol, kosten en inkomsten zijn in evenwicht en er zijn nauwelijks klachten.

,,Het was de goede ingreep op het goede moment'', concludeert wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) op basis van de evaluatie van de 1 januari vorig jaar ingevoerde nieuwe parkeerregels. ,,Wij zijn heel tevreden en zien geen reden om bepaalde ingrepen terug te draaien.'' De gemeenteraad werd donderdagavond geïnformeerd over de evaluatie en gaat zich er binnenkort over uitspreken.

Het kan snel verkeren, zo blijkt uit de evaluatie. Januari vorig jaar kreunde en steunde Assen onder het pas ingevoerde nieuwe parkeerbeleid. Het regende klachten. Inmiddels is de rust teruggekeerd en zijn de enige klagers abonnementhouders die voor een volle garage in de file terecht komen en dus niet naar binnen kunnen.

Assen kampte tot 2015 met een groot tekort bij het parkeerbedrijf. Parkeergarages bleven grotendeels leeg onder meer omdat op korte afstand van het centrum gratis geparkeerd kon worden op het Veemarkterrein. Op het plein werd betaald parkeren ingevoerd, parkeren op straat werd duurder en met een kortere maximale parkeertijd. Verder moet nu in de avonduren en op zondag worden betaald. Het beleid heeft zich uitbetaald, zo blijkt uit de cijfers. In totaliteit leverde de aanpassing 224.000 extra betalende automobilisten op.

In het onderzoek is ook in beeld gebracht wat het opheffen van bepaalde maatregelen voor de gemeentekas betekent. Zo kost het 5 miljoen euro per jaar om het parkeren in de stad gratis te maken. Afschaffen van de zondagregeling kost 115.000 euro, het betalen in de avonduren 200.000 euro en het Veemarktterrein weer vrij geven een half miljoen euro.

Opvallend is dat slechts een derde van de parkeerders weet heeft van de exacte hoogte van de parkeertarieven. Dat geldt zowel voor Assenaren als voor mensen die van buiten de stad komen. Veel mensen schatten de tarieven lager in dan dat die daadwerkelijk zijn. De Citadel en de Triade zijn de meest populaire parkeergarages. Dat heeft ook alles te maken met de aanwezigheid van supermarkten in het aanpalende winkelcentrum. De kortingskaart die hier bij de boodschappen wordt verstrekt, is voor een derde van de bezoekers reden om de garage in te rijden.

De ondernemers hebben overigens ook geen kennis van de tarieven. Slechts 14 procent weet wat daadwerkelijk op straat moet worden betaald voor parkeren. Bijna 60 procent kent wel het maximum dagtarief in de garages, zo blijkt uit een onderzoek van de ondernemersvereniging MKB Binnenstad. Het nieuwe parkeerbeleid is opgesteld in overleg met de ondernemers waarbij de inzet ook nadrukkelijk was dat de winkeliers klanten deels zouden compenseren met kortingskaarten. Praktisch niemand heeft daarvan gebruik gemaakt, slechts 14 procent biedt wel een kortingskaart aan.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.