Nieuw zuivelmerk gaat weidevogels steunen

Twaalf boeren, onder wie een Drent en een Groninger, gaan onder de naam Boerengilde melk leveren voor een zuivelmerk waarbij de weidevogel centraal staat.

Het nieuwe merk wordt dinsdag gepresenteerd. De boeren, onder wie Jan de Groote uit Beilen en Marius de Wit uit Marum, laten de melk verwerken bij Katshaar Zuivel in Coevorden.

Het gaat om een melkplas van jaarlijks 10 miljoen liter. Hiervan maakt Katshaar Zuivel melk, karnemelk en yoghurt die de consument in eerste instantie kan kopen in de supermarkten van Jumbo en later ook bij Plus, Poiesz en Deen.

De twaalf melkveehouders krijgen een meerprijs van 3 cent per kilo melk bovenop de gangbare melkprijs. In ruil daarvoor moeten ze minimaal 10 procent van hun land beschikbaar stellen voor weidevogels. Deze graslanden zijn kruidenrijker en worden later gemaaid.

Het streven is om het aandeel weidevogelland bij de aangesloten boeren op te krikken naar 20 procent. Voor dit doel wordt een speciaal fonds opgericht dat gevuld wordt met een bijdrage per verkocht zuivelproduct.

Een andere vereiste waaraan de boeren moeten voldoen is dat hun koeien minimaal 180 dagen per jaar in de wei moeten staan.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.