Nieuwe aandeelhouder Eelde is er voor kennis en kunde, maar levert geen geld

Veel vluchten zijn er momenteel niet op Groningen Airport Eelde, maar de luchthaven is nog volop in het nieuws. Foto DvhN

Meer bedrijvigheid ontwikkelen rondom de luchthaven en het bevorderen van nieuwe wegen in de luchtvaart, zoals de toepassing van drones. De nieuwe aandeelhouder van Groningen Airport Eelde, stichting FB Oranjewoud, gaat hiertoe de kennis en kunde leveren.

Dit zegt voorzitter Jorrit Volkers van FB Oranjewoud in reactie op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Hendrikus Loof van de PvdA in Provinciale Staten van Drenthe. Loof wil van Gedeputeerde Staten weten wat nu precies de rol wordt van de nieuwe aandeelhouder en of die bereid is te helpen de luchthaven financieel in de benen te houden.

Luchthaven was tot voor kort alleen van overheid

FB Oranjewoud nam eerder dit voorjaar voor 1 euro de aandelen (26 procent) over van de gemeente Groningen. De gemeenteraad besloot in 2017 dat zij van de aandelen af wil. De andere aandeelhouders zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo en Assen.

Dat zijn dus allemaal overheden. Volgens Volkers leefde al wat langer de wens om bij de luchthaven wat meer input en betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven te organiseren. De in september vorig jaar aangetreden burgemeester Koen Schuiling van Groningen benaderde zijn stichting met het verzoek om de aandelen van de stad over te nemen, om op die manier de betrokkenheid van het bedrijfsleven vast te leggen.

Flinke zak geld

Stichting FB Oranjewoud beheert een flinke zak geld dat zij heeft gekregen toen de Rabo-bank de Frieslandbank overnam, dat zou 126 miljoen euro zijn geweest. De stichting investeert het geld in diverse bedrijven, waaronder de NDC Mediagroep, uitgever van deze krant. Onlangs nog stapte de stichting in Steel Tower Europe Group in Hoogezand, een bedrijf dat bouwpakketten maakt van windmolenmasten. Doel is de economische structuur van Noord-Nederland te verstevigen, de opbrengsten van de participaties moeten ten goede komen aan het sociaal-culturele leven.

Groningen Airport Eelde is een voorziening waar geld bij moet, helemaal nu de luchtvaart door de coronacrisis in ongekend zwaar weer zit. Daarnaast zijn er investeringen noodzakelijk. Maar dit blijft een zorg van de overheid. Volgens Volkers is met de gemeente Groningen en met de huidige aandeelhouders duidelijk afgesproken dat FB Oranjewoud noch aan de investeringen bijdraagt, noch aan het afdekken van de exploitatieverliezen. „We zitten er puur vanwege onze kennis en kunde.”

Belangrijk onderdeel infrastructuur

Volgens Volkers is de luchthaven een belangrijk onderdeel van de infrastructuur van heel Noord-Nederland, al erkent hij dat ondernemers er maar mondjesmaat gebruik van maken. „Het is toch een belangrijke vestigingsfactor, vergelijk het met een schouwburg en met bruggen.”

Daarnaast wijst hij er op dat zich de laatste jaren bedrijven bij GAE hebben gevestigd, die daar puur vanwege de luchthaven zitten. Een voorbeeld is het onderhoudsbedrijf van vliegtuigbouwer Cirrus dat bij de luchthaven een nieuwe hangar bouwde.

Wat gebeurt er met aandelen Assen en Tynaarlo?

Dat de gemeente Groningen uit de luchthaven stapte, is volgens Volkers logisch, ook omdat het kabinet in zijn nieuwe luchtvaartnota de regionale luchthavens een verantwoordelijkheid van de provincies en het Rijk noemt. Dat wil echter niet zeggen dat zijn stichting dan ook de aandelen van Assen en Tynaarlo overneemt, al gaan er in die gemeenten ook stemmen op om de aandelen af te stoten. „Het is nu niet aan de orde, maar we staan open voor een gesprek”, zegt Volkers.

Een forse toename van vakantie- en lijnvluchten zit er voorlopig voor Eelde niet in, dat realiseert ook Volkers zich. De luchthaven zal het voorlopig vooral moeten hebben van medische vluchten, de vluchten van de luchtvaartschool van de luchtvaartschool van de KLM en de ontwikkeling van drones. Dat laatste staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar een combinatie met de aanwezigheid van het UMCG (die de traumahelikopter op de luchthaven heeft gestationeerd) ligt voor de hand als drones bijvoorbeeld pakketjes en medicijnen gaan bezorgen.

menu