Hoe ziet straks tunnel onder Overcingellaan in Assen eruit?

Nieuwe fase Assen: start aanleg tunnel

Hoe ziet straks tunnel onder Overcingellaan in Assen eruit?

Met de aanleg van een autotunnel gaat het FlorijnAs-project in Assen, waarbij de infrastructuur wordt opgeknapt, een belangrijke volgende fase in.

Verkeersader

Op 1 april gaat een deel van de Overcingellaan dicht. Dit is misschien wel de belangrijkste verkeersader van Assen, eentje die voor het station langsloopt en Assen-Zuid met Noord verbindt. De sluiting is voor een goed doel: de straat krijgt een tunnel, zodat automobilisten over twee jaar zonder last van fietsers en wandelaars langs het centrum kunnen rijden. Ook het station geldt dan niet meer als obstakel. Boven de tunnel komt het stationsplein, gescheiden van het voorbijrazende verkeer.

Geen uitwijkmogelijkheden

Waar Emmen de tunnel buis voor buis aanlegde, waardoor een omleiding niet nodig was, heeft Assen geen uitwijkmogelijkheden. De Overcingellaan schuurt aan de ene kant tegen de binnenstad aan en aan de andere kant ligt het spoor. De enige oplossing is een omleidingsroute dwars door de stad. De vraag is of die kleine weggetjes, vol met zebrapaden, stoplichten, gelijkwaardige kruisingen en bochten, de toename van verkeer aankunnen.

De omleiding blijft een jaar van kracht, dan is het eerste deel van de tunnel klaar en begint BAM Infra met de andere helft van de tunnel. Ook dan is een omleidingsroute noodzakelijk. Al die tijd blijven de treinen wel rijden. Reizigers kunnen vanuit de coupé de vorderingen volgen, omdat de bouwplaats maar enkele meters van het spoor ligt. In april 2018 rijden de eerste auto’s door de tunnel.

Negen projecten

De tunnel is niet het enige project in Assen. Wie het wegenkaartje van Drenthe, met daarop de wegwerkzaamheden, erbij pakt ziet negen ballonnetjes staan met scheppende mannetjes in Assen. Verreweg het meeste in Drenthe. Niet zo gek, Assen werkt aan de bereikbaarheid van de stad. Het Noorden kreeg 2 miljard euro om de infrastructuur te verbeteren toen er in 2007 een streep door de Zuiderzeelijn-plannen ging. Dat geld mochten gemeenten uitgeven aan het verbeteren van de infrastructuur. Emmen stak rijksmiljoenen in de vernieuwing van het centrum. Assen maakte een uitgebreid plan dat de naam FlorijnAs kreeg. Hieronder vallen onder meer het bevaarbaar maken van de kanalen in de stad, het verbeteren van de rondweg in Assen en een nieuwe A28-afslag bij het TT Circuit.

Geruisloos

Assen rolt tot nu toe bijna geruisloos door de vele werkzaamheden. De gemeente trekt veel tijd uit voor communicatie met omwonenden. Of het gemor ook uitblijft bij de belangrijkste stremming tot nu toe is afwachten. De tunnel lijkt wel noodzakelijk: Assen wil in 2035 75.000 inwoners hebben, dan is een goede rondweg geen overbodige luxe.

menu