Nieuwe website gemeente Hoogeveen flink uitgekleed: 'Slechte service naar inwoners'

De vernieuwde website van de gemeente Hoogeveen biedt veel minder informatie en documentatie dan de vorige site. Foto: DvhN

De nieuwe website van de gemeente Hoogeveen ziet er gelikt uit, maar wat de informatie betreft is schraalhans keukenmeester. Er mist veel en belangrijke documenten zijn niet of slecht vindbaar. Wat was er mis met de oude site?

Sinds een aantal weken is de vernieuwde website van de gemeente Hoogeveen in de lucht. Het goede nieuws: de homepage oogt modern en overzichtelijk, met handzame blokjes en sfeervolle foto’s.

In het duister

Wie vervolgens de digitale deur opent en op zoek gaat naar informatie, documenten en rapporten belandt in kamers met schaars gevulde boekenplanken. Of de bezoeker tast volledig in het duister.

Alleen de meest actuele informatie is redelijk vindbaar, al moet voor de wekelijkse informatie in Het Torentje een opmerkelijke omweg via de Hoogeveensche Courant afgelegd worden.

Wie echter oudere collegebesluiten, persberichten, belangrijke rapporten, visies en begrotingen zoekt, vangt bot. Regelmatige bezoekers van de website was een en ander al opgevallen. Zo ook de fractie van het CDA, die mede na klachten van inwoners aan de bel trekt.

‘Totaal onvindbaar’

,,Neem de visie op het stadscentrum’’, reageert raadslid Peter Koekoek. ,,Toch een wezenlijk document, maar totaal onvindbaar. De nieuwe site lijkt behoorlijk te zijn leeg geveegd. Dat is een slechte service naar de inwoners, want ook de vindbaarheid via zoekmachine Google is sterk verminderd.’’

Het CDA stelt in de raadsvergadering, donderdagavond, vragen over de vernieuwde gemeentelijke website. ,,Het is toch raar dat je oude gemeentebegrotingen niet meer digitaal kunt raadplegen’’, meent Koekoek.

De zoekterm ‘Jeugdzorg’ levert volgens het CDA-raadslid slechts één nieuwsbericht op. ,,Maar verder geen praktische informatie. En belangrijke documenten zoals het veelbesproken afwegingskader voor zonne-energie zijn helemaal niet te vinden via de zoekfunctie.’’

‘Situatie moet verbeteren’

Koekoek vraagt zich ook af of bij de overgang naar de nieuwe website informatie verloren is gegaan. Hij noemt het ‘behoorlijk vervelend’ voor inwoners die afhankelijk zijn van de openbare informatie op de site. ,,De situatie moet verbeteren.’’

De gemeente Hoogeveen laat weten dat de vorige website op verouderde techniek draaide en uit 42.000 pagina’s en 12.000 pdf-bestanden bestond. Dat gaf volgens een woordvoerder steeds vaker klachten over de vindbaarheid van informatie ‘die er voor bewoners en ondernemers écht toe doet’.

Ook heeft de gemeente te weinig menskracht om ‘zo ontzettend veel informatie actueel en toegankelijk te houden’.

‘Kwaliteit informatie is nu hoger’

De nieuwe website, gebouwd door Wind Internet uit Leeuwarden, richt zich volgens de gemeente vooral op de vraag van de bezoeker. ,,We hebben nu een betere zoekmachine en de kwaliteit van de gepubliceerde informatie is hoger.’’ Over de kosten van de nieuwe website doet de gemeente vanwege ‘bedrijfsgevoelige informatie’ geen mededelingen.

Voor bekendmakingen en bestemmingsplannen maakt Hoogeveen gebruik van landelijke sites. ,,We hoeven dan niet te investeren in eigen voorzieningen’’, stelt de gemeente, die erkent dat de bekendheid met die sites beter kan.

Eigen platform

Informatie voor de gemeenteraad en bestuurlijke besluitvorming hebben een eigen platform gekregen. ,,Als een besluit tot directe consequenties leidt, verwerken we dat meteen op hoogeveen.nl.’’

Hoogeveen vent het nieuws, ook uit Het Torentje, steeds meer uit op sociale media. ,,Via die kanalen hebben we een ontzettend groot dagelijks bereik’’, claimt de gemeente

menu