De kerstballen in de schappen bij de tuincentra glanzen als gepoetst koperwerk, maar de gemoedstoestand bij de winkelmanagers is een stuk doffer. Niet-essentiële winkels, waaronder tuincentra, moeten waarschijnlijk de komende weken dicht.

Zakken vol dierenvoer vliegen maandagochtend over de toonbank bij Tuinland in Assen. Ja, zeggen diverse klanten, we kopen een extra zak brokken voor onze lobbes thuis. Nee, zeggen diezelfde klanten, we willen niet naam en toenaam in de krant. Artikelen inslaan vlak voor een aangekondigde lockdown is niet iets waar mensen mee te koop lopen. Hamsterschaamte? Het lijkt er wel een beetje op.

Moet het?

Manager Bob Sikkema van Tuinland in Assen hinkt op twee gedachten over het besluit dat in de lucht hangt. Enerzijds is er het besef dat íets moet gebeuren, anderzijds twijfel. ,,Is deze beslissing op basis van feiten of emotie? Wij hebben hier veel ruimte en geen wachtrijen. Is sluiting dan noodzakelijk?”

,,Als het moet, dan moet het”, zegt Daniël Daling van Groencentrum Hoogeveen. ,,Ik heb het hele jaar goed kunnen draaien. Ik kan er verder weinig aan veranderen, laten wij ons steentje ook bijdragen. Gelukkig ben ik tuincentrumeigenaar en niet minister-president”, zegt Daling. ,,Ik benijd de man niet.”

Bij Ton van Kammen van de Florahof in Eelde staan Rutte en De Jonge ‘niet hoog in het vaandel’. Van Kammen vindt dat corona wordt opgeklopt. ,,Wij hebben hier ruimte zat, leven in de open lucht. Ik zie niet in dat ik dicht zou moeten. Maar mijn collega is aan de voorzichtige kant en hij is de eigenaar.”

Geen sparrenstress

Sparrenstress blijft bij deze drie tuincentra vooralsnog uit. ,,Volgens mij stond Sinterklaas bij de voordeur met zijn jutezak en de kerstman bij de achterdeur”, zegt Van Kammen lachend. We konden niet wachten met de kerstboom dit jaar, wil hij maar zeggen. In Assen zeult nog een enkeling een fijnspar mee. Een mevrouw – niet met naam in de krant – zegt te komen voor een winterjas. Manlief vernachelde zijn jas en moet nog een snel nieuwe, vertelt ze. Ook de kattenbakkorrels en de zakken voer zijn niet aan te slepen.

En zo loopt het ‘lekker door’, vindt Sikkema. Zijn verhaal doet hij liever niet voor de camera. ,,Uit vrees dat te veel mensen toch denken: we moeten naar Tuinland.” Hij zegt vertrouwen te hebben in een goede afloop. Internet is daarbij onmisbaar: ,,Sinds gisteren zien we al een toename van het aantal bestellingen online. Steeds meer mensen kopen ook gewoon hun planten nu via internet.” In Hoogeveen denken Daniël Daling en zijn medewerkers na over de mogelijkheid om artikelen te bezorgen.. ,,We moeten wat, toch?”

Voor Tuincentrum Florahof in Eelde liggen de zaken nét iets anders, legt Van Kammen uit. ,,Wij zijn voor 80 procent een hoveniersbedrijf. Ik denk niet dat de hoveniers moeten stoppen, dus bij ons kan het hek niet dicht. Dan moet er maar een briefje op dat de particuliere verkoop is gestopt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Coronavirus