Vanwege de werkzaamheden is het rustig geworden op de Ceintuurbaan. Verkeer moet omrijden.

Nog eventjes en dan is de Ceintuurbaanbrug in Meppel weer te gebruiken. 'Van mij mag die altijd wel dichtblijven'

Vanwege de werkzaamheden is het rustig geworden op de Ceintuurbaan. Verkeer moet omrijden. Foto: Martijn Bijzitter

„Ik vind het wel lekker zo.” Het is rustig voor het huis van Romkje Landman. Ze woont aan de Ceintuurbaan. Die is vanaf de kruising met de Soembastraat en de Witte de Withstraat tot aan het politiebureau afgesloten voor verkeer. Er wordt namelijk gewerkt aan de Ceintuurbaanbrug. Nog wel. Op 15 december moet het klaar zijn en kan er weer over de Ceintuurbaan en de brug gereden worden.

„Van mij mag het wel een paar maanden langer duren”, zegt Koos de Vos, ook bewoner van de Ceintuurbaan. In plaats van veel verkeer op straat is er nu ruimte voor spelende kinderen op straat. „Al blijven die van mij nog wel aardig op de stoep spelen”, vertelt Niels Mulder.

Het verkeer voor de Ceintuurbaan wordt omgeleid via de Witte de Withstraat, Talmastraat en de Heinsiusstraat. Daar is geen sprake van rust. „Er komt echt van alles langs - zwaar verkeer, snel verkeer”, constateert Joyce Venema, wonend aan de Witte de Withstraat. „Het zorgt voor een beetje overlast. Het zijn oude huizen, dus binnen merk je het wel.”

Genieten van de auto’s

Een paar huizen verderop woont Anne Voolstra. „Ik heb er geen last van. Ik vind het juist mooi. Reuring in de straat”, zegt hij. Hij geniet er van en gaat er zelfs soms gewoon voor zitten. „Ik heb in de zomer een aantal hele mooie auto’s voorbij zien rijden.”

Cas Lucas, wonend aan de Talmastraat, merkt dat het extra druk is op de straat. Maar dat komt ook omdat er in de Heinsiusstraat momenteel iets meer dan honderd woning worden verduurzaamt. „Als er een vrachtwagen zijn lading aan het lossen is hier, houdt het het andere verkeer op.” Hij windt zich op. „Doe niet alle werkzaamheden tegelijk”, wil hij de gemeente meegeven. „Doe het in fases. Dat snapt iedereen toch?”

Aan de Thorbeckelaan heeft de gemeente tijdelijke drempels aangelegd omdat er door de buurt geklaagd werd over hardrijders. „Als je dertig mag rijden, rijd je toch gewoon dertig”, vraagt Lucas zich af. „Waarom is het zo moeilijk voor mensen om zich daar niet aan te houden?”

Hij heeft klachten van een heel andere aard. Scheuren in zijn woning. „De grote tractoren en vrachtwagens met een aanhanger vol aarde zijn het probleem. Die denderen er hier langs. Dan staat het huis wel even te trillen.” Hij laat een scheur in zijn woning zien. „Ik ga hier geen zaak van maken, zo ben ik niet. Maar ik ben wel benieuwd hoe zich dit gaat houden.”

Geluidsoverlast op Ceintuurbaan

Overigens is het op de Ceintuurbaan ook niet overal even rustig. Linda Feenstra woont zo’n beetje tegen de Ceintuurbaanbrug aan. „Er komt veel lawaai vandaan. En dat met het thuiswerken en een zoon die in zijn examenjaar zit en allerlei mondelinge examens moest doen.”

Bij haar huis is door de gemeente meetapparatuur gezet, nadat ze meerdere malen had geklaagd over het geluid. „De gemeente heeft een nulmeting bij ons huis gedaan, maar de resultaten daarvan mogen we niet inzien. Dus we hebben geen idee wat normaal is - daar hebben we niet zo veel aan. We hebben zelf maar een bedrijf ingeschakeld, dat meetapparatuur bij ons heeft neergezet en de metingen verricht.”

Het is bij haar wel wat rustiger geworden. „Eerst was het plan dat ze alle materialen voor ons huis zouden opslaan en dat daar de bouwkeet kwam. Daar hebben we, met succes, een stokje voor gestoken.” De bouwkeet staat nu aan de andere kant van de brug, op terrein van het politiebureau. „In het begin hadden we soms wel drie of vier vrachtwagens die hier stationair stonden te draaien. En eerst stond Radio NL nog op volume 300. Dan vraag je of het wat zachter kan, dat gebeurt dan ook.”

Communicatie

Ze windt zich op. „Communicatie, communicatie, communicatie”, verzucht ze. „Voor de werkzaamheden begonnen was er een informatieavond georganiseerd door de gemeente. Ze konden het beter een toespraakavond noemen. Want voor ons was het vooral luisteren. Richting de gemeente wil ik een oproep doen: luister naar ons. Vergeet ons niet. Er is geen greintje begrip voor al het geluidsoverlast. Alle klachten worden meteen van tafel geveegd.” Over de werkzaamheden zegt ze: „Wat moet, dat moet”. „Maar nu het wat vertraging heeft opgeleverd, zijn ze tot elf en twaalf uur ‘s avonds en ook in de weekenden bezig.”

Koos de Vos is wel bekend met de werkzaamheden. Hij was van 2010 tot en met 2018 wethouder in de gemeente. In 2010 kreeg hij al van ambtenaren te horen dat die brug aan vervanging toe was. „Ik heb dat uitgesteld. Dat is echt niet omdat ik hier woon. 1,6 miljoen euro voor een brug is veel geld. En volgens mij viel het wel mee met de noodzaak. Ik heb er de nodige onderzoekjes aan gewijd.”

Nieuwe bewoners zijn niet anders gewend

De huidige situatie op de Ceintuurbaan is een flink verschil met normaal. Als doorlopende weg gaat er flink wat verkeer overheen. Bewoners zijn het wel gewend en met dubbel glas wordt veel lawaai binnenshuis vermeden. Voor Niels Mulder geldt echter een uitzondering. Hij heeft zijn huis aan Ceintuurbaan pas oktober vorig jaar gekocht. Hij woont er sinds mei/juni in. Toen was de brug al dicht. „Ik ken alleen deze situatie.”

Toch heeft hij al wel de nodige ‘ervaring’. Een paar huizen verderop woont een vriend van hem. „Toen hij ging trouwen, hebben we in zijn huis geslapen. De slaapkamer zit aan de kant van de weg. Ik weet nog wel dat de brandweer voorbij kwam rijden met sirenes en wij het gevoel hadden alsof die over het bed heen reed.” Romkje Landman: „Het is al weken geleden dat de brandweer voorbij kwam rijden. Dat mis ik wel.”

menu