Nood breekt wet geldt niet voor ‘gewone’ passagiers

Nood breekt wet. Geldt dit gezegde ook op Groningen Airport Eelde (GAE)? Wel als het om vluchten met een medische noodzaak gaat. Als er midden in de nacht een toestel met een transplantatieteam en een donororgaan moet landen bijvoorbeeld. Dan is de bepaling in de vergunning die nachtvluchten verbiedt, even niet geldig.

In de nacht van zaterdag op zondag deed zich zo’n situatie voor. Om 00.18 uur landde op Eelde een toestel uit Brussel, om 01.32 uur vertrok een toestel naar Wenen. Sinds 26 maart hebben zich zes van die nachtvluchten voorgedaan.

Diezelfde zaterdagnacht, terwijl Eelde dus volop in bedrijf was, moest een toestel van Nordica uit Ibiza uitwijken naar Schiphol. Voor de 70 passagiers aan boord van dit toestel bleef de wet gewoon intact. Het toestel vloog door naar Schiphol, waar een wat chaotische situatie moet zijn ontstaan. Reisorganisator Neckermann liet een bus naar Eelde rijden, maar niet alle passagiers zaten aan boord. Georgette Matthijssen uit Zuidlaren en haar gezin gingen met een taxi terug. Ook andere passagiers zeggen dit op Twitter.

Het Rijk heeft strenge voorwaarden opgenomen in de gebruiksvergunning voor GAE. Om 23.00 uur moet de luchthaven dicht, stelt havenmeester Onno de Jong. Bij uitzondering mag een vliegtuig tot middernacht landen. Niet later, ook niet als er die nacht wel medische vluchten zijn.

Wanneer een vliegveld zich niet houdt aan de vastgestelde tijden, komt de inspectie om de hoek kijken en loopt de luchthaven kans op een boete of een andere maatregel, stelt De Jong.

Het vliegveld wil in een nieuw luchthavenbesluit graag toestemming krijgen om tien keer per jaar in speciale gevallen ook tussen elf uur ’s avonds en middernacht vliegtuigen te laten landen of starten. Dan gaat het bijvoorbeeld om een vlucht met supporters die na een wedstrijd in het buitenland terugvliegen naar huis.

Vooralsnog lopen passagiers op een avondvlucht dus het risico dat ze bij vertraging op Schiphol landen. Kom je dan in aanmerking voor een vergoeding? Helaas. Hoewel de passagiers aanzienlijk meer dan drie uur vertraging hebben opgelopen, is die te wijten aan de stakende Franse luchtverkeersleiders. Dit valt buiten de macht van Neckermann, zegt Evelien Kregting van EU-claim, dat gedupeerde passagiers bijstaat. En dan hoeft de reguliere vergoeding van 400 euro niet betaald te worden.

De familie Matthijssen heeft 630 euro betaald voor de taxi. Kregting heeft wel hoop dat Neckermann die moet vergoeden. Want volgens Matthijssen konden ze niet met de bus mee. ,,Als ze geen keuze hadden, moet Neckermann dit vergoeden.’’

menu