Ombudsfunctie Assen krijgt eigen smoel

De ombudscommissie vertrekt uit het gemeentehuis van Assen. Dit om de onafhankelijkheid van de commissie te vergroten.

Dat zegt wethouder Ruud Wiersema (Stadspartij Plop). ,,Bij deze commissie moet je klachten kwijt kunnen over de gemeente, dan snap ik best dat het gek is om dit in het gemeentehuis te moeten doen’’, vertelt Wiersema. Een van de beoogde locaties voor de ombudscommissie is de Werkwereld aan de Brunelstraat, waar meerdere maatschappelijke organisaties zitten.

Eerder dit jaar spraken de Cliënten- en Participatieraad de wens uit om een zorgloket in te richten. Hier kunnen inwoners terecht als ze klachten hebben over een zorgverlener. ,,Deze instellingen hebben zelf ook een klachtenregeling, maar zo’n commissie is ingesteld door de zorgaanbieder. Dus kun je je afvragen hoe onafhankelijk dat is’’, vertelt Wiersema. Daarom moest de ombudsfunctie van de gemeente meer aandacht krijgen.

Dat gebeurt met een aantal maatregelen. Zoals de verhuizing, maar ook het uitbreiden van het spreekuur. De secretaris is nu nog een ambtenaar van de gemeente, dat wordt ook anders. ,,Dat voelt niet onafhankelijk, dat begrijp ik’’, zegt Wiersema. Niet alleen de Cliënten- en Participatieraad trokken aan de bel over de ombudsfunctie, ook raadspartijen maakten zich zorgen.

,,De commissie moet een eigen smoel krijgen. Met een website en eigen locatie. Zodat het een laagdrempelige functie wordt’’, zegt Wiersema. De maatregelen moeten dit jaar nog doorgevoerd worden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.