Er komt een onderzoek naar een proef met elektrisch vliegen in Noord-Nederland, met Groningen Airport Eelde als thuisbasis.

Dat wordt donderdag bekend gemaakt op een persconferentie. Behalve Groningen Airport Eelde doen ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam mee aan het experiment onder de naam Power Up. Schiphol ondersteunt het project. De proef moet er toe leiden dat er binnen vijf jaar in ons land elektrisch gevlogen kan worden.

Het bedrijf PEN EM gaat het onderzoek naar elektrisch vliegen in Noord-Nederland uitvoeren. Het vestigde zich 1 april op Groningen Airport Eelde en huurt een kantoor in het oude gebouw van de Rijksluchtvaartschool.

Eigen luchtvaartmaatschappij oprichten

PEN EM (Providing Efficient New Energy Mobility) richt zich op het bevorderen van elektrische passagiersvluchten. Het bedrijf heeft de ambitie een eigen luchtvaartmaatschappij op te richten om passagiers (inter)nationaal op een duurzame manier te vervoeren.

,,Je kunt praten en filosoferen over elektrisch vliegen, maar wil je het echt tot stand brengen dan moet je het ook gaan doen”, zegt Jochem Croon, één van vier oprichters van PEN EM, dat een verwijzing is naar de voormalige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am.

Groningen Airport Eelde is een logische plek voor PEN EM, zegt Croon. ,,Op een luchthaven en Noord-Nederland is koploper in de energietransitie. Je zit middenin de waterstofregio van Nederland. Dat zal optimale synergie opleveren.”

Voordelen elektrisch vliegen

Elektrisch vliegen heeft veel voordelen, aldus Croon. ,,Het geeft geen CO2 uitstoot, zorgt nauwelijks voor geluidsoverlast en maakt vliegen met kleinere toestellen op minder drukke routes rendabel. De bereikbaarheid van regio’s met kleinere vliegvelden wordt verbeterd, binnen Nederland maar ook naar Duitsland, Scandinavië en Schotland. Elektrische vliegen start in de regio en is de toekomst voor passagiersvervoer.”

Croon denkt dat vliegen met toestellen met 19 of 29 stoelen uit kan, omdat elektrische vliegen veel goedkoper is dan vliegen op kerosine. Daarmee zou voor de luchthaven Eelde een groot probleem zijn opgelost. Vliegmaatschappijen en touroperators verlieten Eelde vaak omdat de vakantiecharters met toestellen van honderd tot tweehonderd personen niet vol, lees rendabel, te krijgen waren.

Ambities Eelde

De plannen voor elektrisch vliegen sluiten daarom naadloos aan bij de ambities van Groningen Airport Eelde. Het biedt kans op meer bestemmingen. Daarnaast wil Eelde het duurzaamste vliegveld van Nederland worden. Er ligt een groot zonnepark op de luchthaven en het wagenpark van het vliegveld moet binnen een paar jaar op waterstof rijden.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe