Online slagerij The Butchery gaat als een malle in crisistijd: Meppeler ziet omzet verzesvoudigen

(Online) slager Bert-Jan Lantinga zoekt het vooral in exclusieve vleessoorten. Foto: eigen foto

Het dringende advies vooral thuis te blijven, kwam voor Bert-Jan Lantinga uit Meppel als geluk bij een ongeluk. Zijn online slagerij The Butchery gaat als een speer.

Een enorme stijging van de omzet in coronatijd, dat kunnen maar weinig ondernemers zeggen.

,,Ja klopt. De groei zat er al wel in, maar de coronacrisis heeft wel een behoorlijk zetje gegeven. Mensen zijn thuis en hebben alle tijd om bijvoorbeeld spareribs low en slow te bereiden. En juist omdat restaurants dicht zijn, maken mensen er thuis een feestje van.’’

Bij online kopen denk je niet meteen aan vlees. Hoe is dat zo gekomen?

,,Ik kom uit een echt slagersgeslacht. We hebben fysieke winkels in Meppel en Wanneperveen en bestaan al 75 jaar. En ik ben als fanatieke bbq’er altijd op zoek naar bijzondere en exclusieve vleessoorten. De reacties op dit vlees waren zo goed, dat de bal is gaan rollen. Zodoende ben ik anderhalf jaar geleden met mijn onlinewinkel The Butchery begonnen. Tot voor kort was het vooral veel investeren, maar de laatste twee maanden gaat het als een malle. In april heb ik mijn omzet verzesvoudigd. Dat was voor mij echt een doorbraakmaand.’’

En wat maakt The Butchery zo bijzonder?

,,Ik ga verder, waar andere slagerijen stoppen. We hebben een uitgebreid assortiment bijzonder vlees. Zoals Black Angus uit Australië. Die runderen hebben een leven lang buiten gelopen in de bush. Heel goed voor het dierenwelzijn. Lamsvlees uit Nieuw-Zeeland en Canadees vlees van runderen die op 1300 meter en hoger leven. Het voer en de omstandigheden bepalen in hoge mate de smaak.’’

Op het menu staat ook Japans Wagyu-vlees. Dat zijn toch koeien die bier en massages krijgen ?

,,Haha, zo gek is het niet. Ze krijgen geen bier in hun waterbakken. Ze eten wel bierborstel, een restproduct. En het is niet zo dat de boer de koeien masseert, maar daar zijn speciale rollen voor in de stal. Het uitgebalanceerde dieet en de goede verzorging zorgen voor een heel mooie marmering van het vlees. Intramusculair vet, noemen we dat.’’

Wat je van ver haalt is dus lekker, maar ook duurzaam?

,,Die vraag hoor ik vaker. Maar wat is duurzamer: een boer die één of twee koeien in een trailer naar het slachthuis brengt, of bijvoorbeeld de Australische koeien, die ter plekke worden geslacht, direct diepgevroren en in grote partijen per schip naar Nederland komen? Dat is berekend en dan scoort dit vlees toch echt hoog op de duurzaamheidsladder.’’

Diepgevroren, hoe werkt dat dan?

,,Het vlees komt diepgevroren binnen, wij snijden het en wordt diepgevroren in speciale isolerende doosjes, die recyclebaar zijn, verstuurd naar de klanten. Op werkdagen voor 11 uur ‘s morgens besteld, nog dezelfde dag in huis. In heel Nederland, dat garanderen wij. Dan kan de klant het bewaren in de vriezer of ontdooien en gebruiken.’’

Er zal toch eens een einde aan de crisis komen. Hoe gaat het dan met The Butchery?

,,Ik ben ervan overtuigd dat de groei doorzet. De vraag is er. Het is meer een kwestie dat mensen weten dat ze het kunnen bestellen. Ik heb net getekend voor een grote hal vlakbij de slagerij in Meppel. Voor de opslag en het verzendklaar maken van de pakketten waren we in de slagerij uit onze jas gegroeid. Dat zegt toch wel iets over mijn vertrouwen in de toekomst.’’

menu