Ontbreken van laadpalen in Annen, Lewenborg en Emmen bezorgt Qbuzz hoofdbrekens

De presentatie van de nieuwe elektrische bussen van Qbuzz. Foto: Marcel Jurian de Jong

De invoering van de elektrische bussen van vervoersmaatschappij Qbuzz gaat niet van een leien dakje. Grootste probleem is het ontbreken van laadpalen op verschillende plekken in het Noorden.

Op 15 december voerde Qbuzz een nieuwe dienstregeling in, wat gepaard ging met de introductie van ruim honderd elektrische bussen. Deze zijn schoner en stiller dan dieselbussen.

Probleemloos gaat de overgang niet. De PvdA in Emmen trok deze week bij het college van burgemeester en wethouders aan de bel omdat de bussen volgens de fractie steeds terug moeten naar de garage om te worden opgeladen. Hierdoor zouden ritten uitvallen en vertraging oplopen.

Laadpaal kan nog niet worden aangesloten wegens mogelijk vervuilde grond

Volgens Qbuzz-woordvoerder Michel van der Mark laat de benodigde laadpaal op het Emmer station op zich wachten omdat de grond mogelijk is vervuild. ,,De fundering ligt er al en de transformator staat er ook. Maar Enexis mag nog niet graven en kabels aanleggen. Er wordt nu een aanvullend bodemonderzoek gedaan. Dat moeten wij afwachten.’’

Hij bestrijdt dat hierdoor ritten uitvallen of vertraging oplopen. ,,Wij zetten een extra pendelbus in met een extra chauffeur. Die brengt telkens een bus naar de garage om te worden opgeladen en rijdt met een opgeladen bus weer terug naar het station. Dat gaat dus niet ten koste van de dienstregeling. De reiziger heeft er geen last van; het vergt alleen extra inzet van ons.’’

loading

Ook in de Groninger wijk Lewenborg en in Annen ontbreken de vereiste laadpalen. Qbuzz verwacht dat die in Groningen er in maart staat. ,,De gemeente wil niet midden in de winter beton storten in verband met de kans op vorst. Tot die tijd zetten we ook hier een extra bus in die van en naar de stalling rijdt voor het laden. In maart is dit waarschijnlijk niet meer nodig.’’

‘In Annen eindigen we met een hoofdpijndossier’

Annen is een ander verhaal. Hier maken omwonenden bezwaar tegen de laadpaal, bij garage Stadman aan de Anloërweg. Zij willen niet dat de bussen minutenlang voor hun huis staan en hun uitzicht belemmeren. Voorlopig zetten we de elektrische bussen die hier zouden rijden (Q-link5) daarom elders in.

,,Wij kunnen in Annen niet de oplossing toepassen zoals in Emmen. Er is geen stalling in de buurt. De situatie hier wordt steeds complexer. We hebben een tweede, alternatieve plek in de nabije omgeving, maar ook hier is bezwaar tegen aangetekend. We eindigen met een hoofdpijndossier. Als het de bedoeling is dat wij elektrisch gaan rijden, zullen de bussen toch echt moeten worden opgeladen op de eindpunten.’’

Leveringsproblemen

Qbuzz heeft in totaal 250 nieuwe bussen aangeschaft. Het merendeel daarvan -154- is elektrisch. De bedoeling was dat die allemaal 15 december de weg op zouden gaan, maar dat is niet gelukt. Door leveringsproblemen van batterijpakketten is de productie van ruim 40 bussen vertraagd. Van der Mark: ,,Maar elke week komen er bussen bij.’’

Vooral in de eerste week waren er kinderziektes, zoals storingen, kapotte kachels en defecte bestemmingsaanduidingen vóór op de bus. Hierdoor vielen er soms lijnen uit. Volgens Van der Mark zijn de kinderziekten inmiddels verholpen. ,,Het was een mega-operatie, de grootste implementatie in Europa. Dan zijn er altijd opstartproblemen, hoe goed je het ook voorbereidt. Wij zijn trots dat we alles nu op orde hebben. En trots op onze chauffeurs, die in deze opstartfase enorm hun best doen om elke dag alle dingen die toch niet werken, op te lossen voor de reizigers. Voor wat betreft de laadpalen doen we er alles aan om die zo snel mogelijk te plaatsen op deze drie plekken. Maar daar hebben we ook de medewerking van anderen zoals de gemeenten voor nodig.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe