Hoe veilig is de gloednieuwe fietsberg de Muur van Emmen eigenlijk? Wielrenners zien gevaarlijke situaties. 'Het is wachten tot hier ongelukken gebeuren'

Te scherpe bochten in steile afdalingen, bosschages die het zicht belemmeren, onduidelijke verkeersregels, recreanten die wielrenners voor de voeten lopen: veel fietsers zien onveilige situaties op de gloednieuwe Muur van Emmen. Extra verkeersborden moeten de fietsberg veiliger maken.

Iedere fietser die zijn mening geeft over de fonkelnieuwe fietsberg, steekt allereerst de loftrompet: de muur is absoluut een aanwinst. Naast de Col du Vam in Wijster heeft Drenthe er sinds eind vorige maand nóg een mooie fietsberg bij en dat is iets om trots op te zijn. Maar: als je niet oppast kun je er lelijk onderuit gaan of op andere fietsers botsen.

‘Hartstikke gevaarlijk’

De zweetdruppeltjes stromen Cor van Leeuwen uit Borger over z’n wangen. Samen met een vriend staat hij even uit te puffen na de zoveelste beklimming. ,,Het laatste stuk hier omhoog is best wel veilig. Maar na de afdaling heb je een dode hoek in een bocht, als je daar met vijftig kilometer per uur rijdt en er komt net iemand van de andere kant dan is dat hartstikke gevaarlijk.” De bosschages langs het fietspad flink snoeien, lijkt Van Leeuwen de beste oplossing. ,,Als je hier een snelle tijd neer wilt zetten dan moet je flink snelheid maken, juist in die bocht die je niet door kunt kijken.”

Haarspeldbocht lastig in te schatten

Zijn fietsmaat, die liever niet met zijn naam in de krant wil, beaamt dat. De wielrenner ziet ook in de steile afdaling een probleem. ,,Wij zijn geoefende wielrenners maar in die afdaling zit een haarspeldbocht die voor veel mensen lastig in te schatten zal zijn. Je ziet daar al allemaal bandensporen waar mensen toch uit de bocht zijn gereden.”

Bij de haarspeldbocht staan sinds kort blauwe gebodsborden met een witte pijl die aangeven dat het de bedoeling is niet de scherpe afslag naar beneden te nemen, maar rechtdoor te fietsen. Maar dan rijd je het parcours af en kun je je trainingsronde niet afmaken, zeggen wielrenners. Beide heren zijn het eens: hier gaan zeker ongelukken gebeuren.

Waar begint en eindigt het parcours?

Middenin het gesprek zoeft een wielrenner in felroze tenue achter de fietsvrienden langs, vol tegen het verkeer in. Van Leeuwen: ,,Kijk, daar gaat het fout.” De wielrenner geeft niets om het verbodsbord dat hij voorbij sjeest. ,,Die borden staan er nog maar net maar ik kan me voorstellen dat je ze voorbijfietst, het is hier sowieso onduidelijk waar het parcours begint en eindigt.”

Omhoog is meestal geen probleem, maar bij het naar beneden rijden worden mensen overmoedig, ziet ook Emmenaar Leo Hollemans die net op de top is aangekomen. ,,Onlangs sprak ik hier nog twee scooterrijders aan die de bocht bijna uitvlogen. Die scooters hebben hier niets te zoeken.” Mensen houden zich niet aan de regels, daar zit volgens de amateurwielrenner het grootste gevaar.

Gemeente: veel positieve geluiden maar wel extra verkeersborden

Meerdere lezers uitten hun zorgen over de veiligheidssituatie bij deze krant. De gemeente Emmen zegt in een reactie ‘veel positieve geluiden over de Muur van Emmen’ te krijgen. Mensen spreken volgens een woordvoerder van een mooi en uitdagend parcours met prachtig uitzicht op de berg. ,,De Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) heeft het parcours gekeurd voor het NK tijdrijden op 16 juni en kwam tot dezelfde conclusie.”

Wel heeft de gemeente meerdere meldingen van onveilige situaties binnengekregen. ,,Er zijn vrijdag extra borden geplaatst in het kader van de verkeersveiligheid”, laat een woordvoerder weten in een reactie. ,,Zo wordt bijvoorbeeld voor de scherpe bocht een waarschuwingsbord geplaatst waarop staat: pas op! scherpe bocht.” De woordvoerder wijst ook op de reeds geplaatste eenrichtingsborden. ,,Als mensen zich aan de borden houden is er een veilige situatie. Daarnaast heb je nog te maken met eigen verantwoordelijkheid net zoals op de openbare weg.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Video