Onvrede over eigen taxichauffeurs eerst bij TT Festival: 'Assen doet aan kartelvorming'

Foto: archief DVHN

Het plan om Asser taxichauffeurs voorrang te geven tijdens de TT valt niet bij iedereen in goede aarde. Niet alleen taxibedrijven buiten de gemeente zijn verontwaardigd, ook binnen de stadsgrenzen wordt gemopperd.

Hoe zat het ook alweer? Chauffeurs die zich hebben aangesloten bij de Gezamenlijke Asser Taxi Ondernemers (GATO) krijgen in de TT-week een eigen standplaats bij het station. Ook hebben ze toestemming door te rijden tot bijna aan de kop van de Vaart. De plaatsen waar de meeste klanten lopen, zeg maar. Ben je als taxichauffeur niet aangesloten bij de GATO, dan heb je geen toegang tot deze drukke zones en mag je op de Vaart slechts tot de Witterbrug rijden. Het idee van de vignetten is ontstaan omdat chauffeurs van buitenaf klanten zouden inpikken van lokale chauffeurs. Dat zorgde afgelopen jaren voor veel frustratie.

Gelukszoekers weren

,,Assen gaat in zee met één clubje bedrijven dat zichzelf de GATO noemt. Als je als gemeente maar met één partij zaken wil doen, noem ik dat kartelvorming", zegt Johan Nijmeijer van het gelijknamige taxibedrijf uit Borger. Nijmeijer wilde ook wel zo'n vignet maar kreeg te horen dat dat niet mogelijk was. ,,Ze hadden veel beter kunnen zeggen: alle taxibedrijven binnen een bepaalde straal geven we een vignet. Dan laat je die gelukszoekers en evenementenrijders erbuiten. Want dat je die buiten de deur houdt, snap ik. Nu dupeer je een veel grotere groep."

Nijmeijer ging verhaal halen bij de gemeente. ,,Met veel horten en stoten en moeilijke bewoordingen werd me duidelijk gemaakt dat het een pilot is. Ze wilden na de TT evalueren en dan met me in gesprek. Maar daar zit juist het probleem: ik wil nú zo'n vignet." Nijmeijer zegt dat meerdere vervoersdiensten in de regio gefrustreerd zijn om de gang van zaken.

'We hebben de mensen van buitenaf nodig'

Ook taxibedrijven in Assen kijken ervan op, zelfs chauffeurs die aangesloten zijn bij de GATO. ,,Ik heb al vanaf het begin af aan gezegd: we moeten mensen uitnodigen van buitenaf. We redden het bij dit soort evenementen niet alleen. Je hebt die buitenrijders gewoon nodig", zegt een chauffeur die anoniem wil blijven (zijn naam is wel bekend bij de redactie). Hij voelt zich niet gehoord. ,,Dan gooien we de hekken wel open, zeggen ze dan. Dan ben je weer terug bij af."

Vriendjespolitiek, noemt de Asser taxi-ondernemer het. ,,Met het vignet willen ze kwaliteit waarborgen. Wie zich niet aan de regels houdt, kan z'n vignet kwijtraken. Maar ook binnen de GATO houden chauffeurs zich lang niet allemaal aan de regels. Zo ben je verplicht om je meter te laten lopen, wat voor prijsafspraak je ook maakt. Maar voor een ritje van het station naar het circuit wordt gerust vijftig euro gevraagd, zonder de meter mee aan te zetten. Er zijn heel bewust bedrijven op voorhand uitgesloten."

'Pilot resultaat van jarenlang gesprekken voeren'

GATO-voorzitter Wietze Mast was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar. Gemeentewoordvoerder Martin de Bruin laat weten dat Assen het vignettensysteem als experiment ziet. ,,Deze pilot is de uitkomst van jarenlang gesprekken voeren met taxiondernemers in de gemeente", zegt De Bruin. ,,We willen kijken hoe het dit jaar gaat en daarop terugblikken: hoe vindt de gemeente dat het is gegaan en hoe kijken ondernemers erop terug. Daar kunnen we nu nog niet op vooruit lopen." De Bruin benadrukt dat de gemeente er extra op let dat gedragsregels nageleefd worden. ,,Daar horen ook aspecten bij als eerlijke tarieven."

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe