Opinie: Groningen Airport Eelde valt terug op oude mythen

De baanverlenging heeft 30 miljoen euro gekost, maar het heeft niets opgeleverd, stelt Jan Wittenberg, voorzitter van Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE).

Veertig jaar lang heeft Groningen Airport Eelde (GAE) alles uit de kast gehaald om de baanverlenging door te drukken. Halve en hele onwaarheden zijn zo vaak herhaald dat GAE ze zelf ging geloven. De baanverlenging is een feit en nu lopen de verliezen op. GAE heeft acuut geld nodig en valt weer terug op de oude mythen. Daarvan ontmaskeren wij er elf:

1. De luchthaven is infrastructuur en dat mag best wat kosten:

Een landingsbaan kun je nog wel infrastructuur noemen. Maar GAE NV is gewoon een bedrijf met aandeelhouders, een directie en een buitenproportioneel verlies. Een bedrijf is geen infrastructuur.

2. GAE is belangrijk voor de noordelijke economie:

Het bedrijfsleven maakt vrijwel geen gebruik van het vliegveld. GAE vervoert alleen vakantiegangers, die hun geld naar het buitenland brengen. Inkomend toerisme is nihil. De laatste 15 jaar is 50 miljoen euro belastinggeld in GAE gepompt (80 miljoen inclusief de kosten luchtverkeersleiding). Dat komt neer op 50 à 80 euro subsidie per vakantieganger.

3. GAE groeit naar 600.000 passagiersbewegingen:

Luchtvaarteconomen zeggen al jaren dat het Noorden te weinig inwoners heeft voor een ‘eigen’ luchthaven. Bovendien zijn er tal van luchthavens op relatief korte afstand met veel meer bestemmingen en gunstiger vertrektijden. Het aantal passagiersbewegingen zakt dit jaar terug tot 150.000.

4. GAE is een vestigingsfactor voor bedrijven:

Ook hiervoor is geen bewijs. Integendeel: de bedrijfspanden op het voorterrein staan grotendeels leeg.

5. Met 220.000 passagiersbewegingen was 2015 een recordjaar:

Het CBS heeft er 180.000 geteld. Wetenschap en politiek, iedereen gebruikt de CBS-cijfers. Maar GAE weet het beter en hanteert een eigen telmethode die 24 procent hoger uitkomt. GAE telt transitpassagiers – die niets opleveren – dubbel.

6. De luchthaven is belangrijk vanwege de werkgelegenheid:

GAE telt 39 werknemers en noemt 17 ‘bedrijven’ op de luchthaven. Ook vliegclubs, douane, etc. rekenen ze daaronder. Bij elkaar bieden deze 40 arbeidsplaatsen. Totaal 80 arbeidsplaatsen.

7. De kosten-baten-analyse van GAE is positief:

De voorzitter van het GAE-bestuur (werkzaam bij de RUG) liet een ondergeschikte een zogenaamde kosten-baten-analyse maken. Daarin werd ‘voor het gemak’ het tijdverlies vanwege de tussenlandingen niet meegeteld. Tel je dat tijdverlies mee, dan wordt de uitkomst negatief.

8. Andere luchthavens krijgen ook overheidssteun:

Overheidssteun kan gerechtvaardigd zijn als er geen alternatieven zijn. Nederland heeft een zeer dicht netwerk van wegen en openbaar vervoer. Lelystad biedt een prima alternatief.

9. Het openbaar vervoer kost ook tientallen miljoenen:

Op een vliegticket vanaf ‘Eelde’ zit gemiddeld 80 euro subsidie. Op een OV-kaartje is dat 2,30 euro. Maar het OV heeft een maatschappelijke functie en voorziet in de behoefte van scholieren, werknemers, mindervaliden, etc. Vanaf Eelde vertrekken alleen vakantiegangers. Zij hoeven niet gesubsidieerd te worden.

10. De lijndienst met Kopenhagen verbindt het Noorden met de wereld:

De optimistische prognose voor deze lijn komt op 20.000 passagiers. De helft vliegt verder. Dus 10.000 personen (27 der dag) worden ‘vanaf Eelde met de wereld verbonden’. Ieder jaar vliegen 2,5 miljoen noorderlingen via andere luchthavens.

11. GAE moet de tijd krijgen zich te bewijzen:

Het vliegveld bestaat sinds 1931 en heeft 85 jaar de tijd gehad zich te bewijzen. De enige constante factor is het exploitatietekort.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.