Ouderen zijn vaak eenzaam tijdens de coronacrisis. Het Ouderenfonds heeft de Zilverlijn opgericht, waarmee leden kunnen telefoneren met een belmaatje.

Annie (72) vraagt zich af over er hulplijnen zijn voor eenzame mensen: 'Er moet toch een nummer zijn dat zij kunnen bellen?'

Ouderen zijn vaak eenzaam tijdens de coronacrisis. Het Ouderenfonds heeft de Zilverlijn opgericht, waarmee leden kunnen telefoneren met een belmaatje. Foto: ANP

Eenzaam en alleen. Onder die titel stuurde de 72-jarige Annie van den Broek uit Borger een mail naar Dagblad van het Noorden . Ze vroeg zich af of er hulplijnen zijn waar oudere, eenzame mensen naartoe kunnen bellen. ,,Ik zit zelf ook maar alle dagen thuis en wil graag helpen.’’ Het leverde meerdere reacties op.

Ze hoort vaak dat mensen zich eenzaam en alleen voelen in deze tijd. Zeker de mensen die niet vaardig zijn met internet en sociale media of helemaal geen computer hebben.

,,Ik ben zelf niet eenzaam, hoor’’, haast Annie van den Broek zich te zeggen. ,,Dat leek in de oproep misschien zo. Maar ik wil juist aandacht vragen voor de mensen die dat wél zijn. Er moet toch een nummer zijn dat zij kunnen bellen? Ik heb zelf tijd over en zou het prettig vinden een luisterend oor te bieden. Maar ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken.’’

Die telefoonlijnen zijn er inderdaad. Meerdere krantenlezers reageerden op de oproep, die mevrouw deed in de rubriek Miniman. De lezers noemden onder meer de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds.

Zilverlijn

Bij de Zilverlijn, die vijf jaar bestaat, bellen vrijwilligers met ouderen. Voor de goede orde: eenzame ouderen kunnen niet zelf bellen op momenten dat het ze aanvliegt, maar worden elke week gebeld op een van tevoren afgesproken dagdeel, door de persoon die aan hen is gekoppeld.

,,Zo bouw je echt een band op. We zien ten opzichte van vorig jaar een fikse stijging in het aantal mensen dat gebruik maakt van onze bellijn’’, zegt woordvoerder Saskia Hausel. ,,Dat is met 38 procent toegenomen tot zevenhonderd ouderen. In deze coronatijd willen veel ouderen graag twee keer per week worden gebeld in plaats van één keer per week.’’

Nog forser is volgens Hausel de groei van het aantal vrijwilligers. ,,Zij hebben zich massaal aangemeld. In het begin waren het vooral mensen met contactberoepen, zoals kappers die niet meer konden werken. Deze mensen zijn gebleven, ook nadat ze weer aan het werk konden. En nu zijn er ook mensen van bijvoorbeeld KLM die meedoen.’’

‘Deze mensen zijn echt eenzaam’

Van alle ouderen die door de Zilverlijn worden gebeld, woont 98 procent alleen. Hausel: ,,Deze mensen zijn echt eenzaam. En ze worden steeds eenzamer, zeker nu de maatregelen weer strenger zijn geworden.’’

Onderwerp van de telefoongesprekken is volgens haar vaak de zorg over hoe het verder moet. ,,Mensen maken zich zorgen om hun kinderen en kleinkinderen. Behouden zij hun baan? Krijgen ze nog wel werk als zzp’er? In het begin waren veel mensen echt verdrietig dat ze geen bezoek meer kregen en vooral ook bang over hoe dit allemaal zou aflopen. Die angst speelt nu niet meer zo. De gesprekken gaan nu vooral over koetjes en kalfjes. De dingen van alledag.’’

De Zilverlijn is niet de enige telefoonlijn waar ouderen terechtkunnen. Er zijn verscheidene andere, zoals de Ouderen-Infolijn van seniorenorganisatie KBO-PCOB, ook door de lezers getipt. Deze lijn is half maart, toen het coronavirus in Nederland opvlamde, in het leven geroepen. Voor ouderen die niet handig zijn met computers en graag telefonisch bijgepraat willen worden over de ontwikkelingen én voor senioren die gewoon even behoefte hebben iemand te spreken.

,,In het begin kregen we heel veel vragen over corona. Wat is het precies? Wat mag ik wel en wat mag ik niet?’’, zegt Sven Stijnman namens KBO-PCOB. ,,Eigenlijk zijn na elke persconferentie van premier Rutte de vragen weer anders. En eenzaamheid is de rode draad die overal doorheen loopt. Eenzaamheid is van alle tijden, maar nu het thuiszitten zo lang duurt, hebben meer mensen er last van en wordt het ook zichtbaarder.’’

Niet alleen alleenstaanden hebben er last van. ,,Juist ook diegenen die een actief verenigingsleven hadden met veel sociale contacten of vrijwilligerswerk deden, ervaren nu eenzaamheid. Ik heb geen aantallen, maar er wordt volop gebruik gemaakt van onze infolijn. Wie belt, krijgt doorgaans een andere oudere aan de lijn. Dat geeft gelijk herkenning. De gesprekken gaan over van alles en nog wat. Soms wil iemand gewoon even zijn dag of week doornemen; soms zijn het diepgaande gesprekken. En het gaat niet alleen over ellende, maar ook over leuke dingen.’’

Iedereen mag bellen

Hoewel KBO-PCOB een ledenorganisatie is, hoeven mensen geen lid te worden om de infolijn te bellen. ,,Het zou heel jammer zijn als iemand in zijn eenzaamheid moet achterblijven omdat hij geen lid is. Daarom mag iedereen bellen, zelfs elke dag als hij dat wil. We moeten omzien naar elkaar. Dat is ook ons motto. Loop even naar die buurvrouw, maak een praatje, op een veilige manier, of stuur een kaartje. Wij waren heel blij met de woorden van premier Rutte tijdens de laatste persconferentie, die iets vergelijkbaars zei.’’

menu