10.000 bezoekers coronaproof op tribunes TT Circuit: Organisatie DTM houdt adem beetje in

Een evenement met 10.000 mensen op de tribunes. Het lijkt onmogelijk in coronatijd. De organisatie van de DTM-races op het Asser TT Circuit wil in het eerste weekend van september het tegendeel bewijzen. ,,We hebben er alle vertrouwen in.’’

In amper twee maanden tijd draaiden organisator Lee van Dam, zijn medewerkers van LDP International en de experts van het TT Circuit een coronaproof plan in elkaar voor de vermaarde Duitse autoraces van in het weekeinde van 5 en 6 september. ,,Het was een grote wens van de DTM-organisatie weer te gaan racen mét publiek. Toen duidelijk werd dat evenementen onder strikte voorwaarden weer mogelijk zijn in Nederland, moesten we snel schakelen, maar het is gelukt’’, zegt Hilde van Dam (dochter en medewerker van) met gepaste trots.

Het wordt de eerste DTM-race sinds de corona-uitbraak mét publiek en tevens het eerste evenement sinds vijf maanden op en rond het TT Circuit. En om de druk nog wat verder op te voeren: de strijd om het Duitse toerwagenkampioenschap is de opmaat naar de Gamma Racing Day, die in het laatste weekeinde van september in Assen wordt gehouden. En ook wordt georganiseerd door Lee van Dam en de zijnen.

Publiek scheiden en gescheiden houden

Een rondje langs het Asser circuit met Hilde van Dam en haar college Bertram Buikema leert dat minder publiek en het scheiden en gescheiden houden van de bezoekers de voornaamste pijlers onder het plan zijn.

Er is plek voor maximaal 10.000 mensen per dag, die vooraf online een kaartje moeten reserveren. Het toegangsbewijs is gekoppeld aan een stoelnummer op een van de tribunes. Op de dag zelf worden mensen met borden, kleuren en verkeersregelaars naar de parkeerplaats dichtbij ‘hun’ tribune geleid. Doordat ongeveer 20 procent van de capaciteit wordt benut, kan de vereiste anderhalve meter afstand tussen mensen worden gewaarborgd.

Per sector van 1500 tot 2400 bezoekers zijn er aan de achterzijde van de tribune eigen toiletvoorzieningen en horecagelegenheden. ,,Je kunt niet van de ene naar de andere tribune. Maar mensen kunnen wel vrij bewegen in hun vak, mits ze zich aan de onderlinge afstand en looprichtingen houden’’, verduidelijkt Buikema. Van Dam: ,,Gemiddeld 2000 mensen per tribune lijkt misschien veel, maar het is zo ingericht dat van de verschillende toegangstrappen (met gescheiden aan- en afvoer) maximaal 200 mensen gebruikmaken. Dat is een stuk rustiger dan in de gemiddelde supermarkt.’’

Vragen over gezondheid

Kort voor het evenement krijgen mensen die een plekje hebben gereserveerd, vragen over hun gezondheid toegestuurd. Wanneer zij geen klachten hebben, verschijnt een groene ‘V’ op hun scherm, die toegang tot het bewuste deel van het circuit verschaft. Bezoekers, die de triagevragen niet hebben beantwoord, moeten dit ter plekke alsnog doen bij één van de daartoe ingerichte stands.

loading  

Opvallend: tijdens het DTM-weekeinde zijn de paddocks, waar de raceteams hun onderkomen hebben, ‘Duits grondgebied’. Van Dam: ,,Het was sowieso de bedoeling de paddocks hermetisch af te sluiten voor het publiek. Een rondje lopen over het terrein is er gewoon niet bij. En omdat dit deel van het circuit toch is afgesloten, gelden daar de Duitse coronaregels, zoals een mondkapje voor iedereen die zich daar bevindt. DTM is een Duitse organisatie en heeft besloten dat op alle circuits tijdens de races in en rond de paddocks de betrekkelijk strenge Duitse regels gelden.’’

Buikema en Van Dam verwachten geen problemen op de tribunes, zeker niet tijdens het DTM-weekeinde. ,,Aan dit kampioenschap doen veel Duitse coureurs mee en er komen veel Duitse fans op af. Dat zijn over het algemeen gedisciplineerde mensen, die doen wat er van hen wordt verlangd. Het zijn raceliefhebbers, die gewoon heel graag op de tribune zitten tijdens hun kampioenschap.’’

‘Geen problemen verwacht’

Maar hoe dan drie weken later, wanneer ook de tikkeltje eigenwijze Nederlandse raceliefhebbers naar de Gamma Racing Day komen? Van Dam: ,,Ook dan verwachten we geen problemen. Omdat er dit jaar plek is voor maximaal 10.000 bezoekers, denken we dat vooral liefhebbers van autosport en gezinnen een kaartje reserveren. Die mensen willen gewoon een mooie en opwindende dag langs het circuit. Wij verwachten niet dat dit de bezoekers zijn die de regels aan de laars lappen.’’

Daar is ook niet heel veel ruimte voor, want beveiligers en zogeheten coronahosts zien op en rond de tribunes toe op naleving van de regels. ,,Voor de zekerheid houden we voor de Gamma Racing Day extra toezichthouders achter de hand’’, lacht Van Dam.

Het bedrijf Visser Assen (van de 100 km-borden) brengt rond het circuit met stickers, borden en spandoeken alle looplijnen, rijrichtingen en de kleuren aan, die bezoekers naar de juiste parkeerplaats dirigeren en van daaruit naar het gereserveerde plekje op de tribune. ,,De vrijdag voor het DTM-weekeinde wordt alles nog eens getest. Zaterdagavond hebben we een evaluatie en kunnen we eventueel nog dingen aanpassen voor de zondag. Voor de Gamma Racing Day gelden dezelfde voorzieningen en infrastructuur.’’

‘Laten zien wat in Drenthe kan’

Veel tijd, energie, geld en geregel voor misschien maar één jaar. Maar misschien ook niet, want niemand weet hoe de situatie volgend jaar is. Buikema: ,,We gebruiken nu alleen de tribunes, maar dit concept kunnen we ook toepassen op de taluds, waar normaal gesproken ook mensen zitten.’’

Van Dam: ,,We hadden ook een jaar kunnen overslaan en dan volgend jaar maar eens verder kijken. Maar we wilden juist laten zien wát er in Drenthe kan en dát het in Drenthe kan.’’

menu