Arriva zet bodycams en andere maatregelen in tegen overlast 'veiligelanders' in treinen tussen Zwolle en Emmen

Trein op Vechtdallijn Arriva. Eigen foto

Het aantal incidenten in de trein tussen Zwolle en Emmen is in de afgelopen periode zodanig gestegen dat Arriva extra veiligheidsmaatregelen heeft genomen.

Zo zijn alle stewards uitgerust met een bodycam en lopen ze rond in koppels, in plaats van alleen.

Bij de incidenten gaat het onder meer om het niet dragen van een mondkapje en het niet kunnen laten zien van een geldig treinkaartje of een legitimatiebewijs.

Volgens bestuurder Wim Eilert van de vakbond VVMC voor rijdend treinpersoneel gaat het bij de overlastgevers voornamelijk om Veiligelanders, asielzoekers uit veilig verklaarde landen.

Agressie, verbaal en fysiek

,,Een aantal van hen komt uit het asielcentrum in Ter Apel, reist met de speciale asielbus naar Emmen en stapt in de trein’’, aldus Eilert. ,,In de trein worden ze regelmatig ook agressief, verbaal maar soms ook fysiek’’. Arriva zegt over de identiteit van de overlastgevers geen uitspraken te doen.

De vervoerder zegt dat op het traject Zwolle-Emmen al enkele jaren sprake is van veel incidenten maar dat in de afgelopen periode de stijging fors was en daarom de maatregelen zijn genomen.

,,We hopen door de inzet van bodycams incidenten te voorkomen’’, zegt Arriva-woordvoerder Liesbeth Oelen. ,,Immers, een bodycam heeft een preventieve en de-escalerende werking naar de reiziger toe en het draagt bij aan een groter gevoel van veiligheid.’’

Machinist staat er vaak alleen voor

Vakbondsbestuurder Eilert vindt het gebruik van de bodycam prima maar heeft wel twijfels over het in koppels laten lopen van stewards. ,,Arriva doet dat namelijk met de huidige bezetting.''

,,Dat heeft tot gevolg dat in sommige treinen op het traject geen enkele steward is en dat in het geval van overlast een machinist er alleen voor staat. Ik had liever gehad dat het totaal aantal stewards op het traject was vergroot zodat in elke trein twee stewards waren geweest.’’

Oelen bevestigt dat door het in koppels laten lopen in treinen op sommige momenten geen toezicht is. ,,Hiermee wijken we overigens niet af van andere regio’s waar ook niet op elke trein een steward zit.’’ De woordvoerster zegt dat na oktober het werken met koppels wordt geëvalueerd.

menu