Overlast verlaagde tunnel voor vrachtwagens nihil

De verlaging van de doorgang van de Roldertunnel in Assen levert de transportsector geen problemen op. Vrachtwagens konden toch al niet meer door de tunnel.

De doorgang in de nieuwe Roldertunnel, waar gisteren de zeventien liggers voor werden geplaatst, wordt met 40 centimeter verlaagd. Volgens de gemeente naar 3.60 meter, volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) naar 3.50 meter. ,,De tunnel was 3.90 meter en dat kon al niet meer’’, zegt Marcel Ubels van TLN. ,,Een vrachtwagen is gemiddeld 4.00 meter hoog. Nu zelfs al 4.10.’’

Geen logische traject

Ubels, beleidsadviseur verkeer en vervoer bij TLN voor het Noorden, Flevoland en een deel van Overijssel, zegt dat de tunnel daarom al niet meer in de routeplanning van chauffeurs zit, hoewel de weg door Rolde voorheen een belangrijke aanvoerroute vormde voor de noordkant van Assen.

Ubels wijst erop dat in Rolde al enige tijd een verkeersontmoedigingsbeleid wordt gevoerd. Daarbij zorgen de verdubbeling van de N33 tussen Veendam en Assen en de vernieuwde aansluitingen bij de Drentse hoofdstad ervoor dat veel vervoerders al een andere route kiezen. ,,Het is al lang geen logische traject meer,’’ vertelt Ubels.

Als vertegenwoordiger van de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners was hij zelf betrokken bij de vernieuwingsplannen voor de Roldertunnel en het project FlorijnAs. Dit miljoenenplan moet Assen beter bereikbaar maken.

Verkeerssituatie verbeteren

Het besluit om het Rolderdek te verlagen is genomen om de verkeerssituatie op de Overcingellaan, die eroverheen loopt, te verbeteren. In de weg zit nu een behoorlijke bobbel en die wordt afgevlakt. In Assen volgen de verkeersbelemmeringen en obstakels elkaar op, maar wanneer de FlorijnAs medio 2018 is afgerond beschikt de stad over prima verbindingen. De Industrieweg en Overcingellaan zijn dan omgebouwd tot Stadsboulevard met voor een deel dubbele rijbanen. Voor het station wordt het verkeer door een tunnel geleid om de doorstroming te bevorderen.

De uitvoering van de FlorijnAs kost in totaal rond de 200 miljoen euro. Dat geld wordt gestoken in de infrastructuur in de breedste zin van het woord. Zo wordt Het Kanaal weer bevaarbaar gemaakt en een nieuw NS-station en stationsplein gebouwd en aangelegd. Die projecten zijn nog in volle gang.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.