Pakketbezorgers PostNL eisen hoger uurtarief: 'We draaien bizarre weken'

Een pakketbezorger doet een contactloze bezorging. Bij PostNL is het deze dagen aanzienlijk drukker dan voor de coronacrisis. Foto: ANP

Pakketbezorgers dreigen PostNL met de rechter als ze niet snel een hoger uurtarief ontvangen en de vanwege de coronamaatregelen extra bezorgtijd niet vergoed krijgen. De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) eist uiterlijk vrijdag een ‘eerlijk aanbod’.

Doordat Nederland thuis moet werken en blijven, draaien duizenden pakketbezorgers momenteel overuren. Volgens de BVPD doet iedere bezorger dagelijks zo’n tweehonderd deuren aan, veel meer dan normaal. ,,We bezorgen zo’n 5 miljoen pakketten in de week, iedere drie minuten bellen we bij iemand aan’’, aldus voorzitter Ruud Wassenaar. ,,Aantallen die we normaal alleen rond Sinterklaas en Kerstmis halen.”

Dat gebeurt alleen niet tegen eerlijke tarieven, aldus de belangenclub die opkomt voor honderden zelfstandige bezorgers en hun duizenden medewerkers. De BVPD is naar eigen zeggen al sinds 2018 met PostNL in de slag over tariefsverhoging. Die is onder andere nodig omdat kosten voor zuinigere busjes en pensioenen van medewerkers oplopen. ,,De tarieven zijn al jarenlang veel te laag waardoor de druk op werknemers en zelfstandige pakketondernemers veel te hoog is”, aldus Wassenaar.

‘Slag in de rondte’

In een open brief aan PostNL-ceo Herna Verhagen stellen de pakketbezorgers dat de enorme incidentele werklast door de coronamaatregelen de spreekwoordelijke druppel is. Zij ervaren de trots die ceo Herna Verhagen maandag zei te voelen voor pakketbezorgers totaal niet. ‘Zoals u weet draaien pakketbezorgers momenteel bizarre weken. Het coronavirus houdt huis in Nederland en heeft grote gevolgen voor ons als bezorgers. We werken ons een slag in de rondte om Nederland mee draaiende te houden.’

De BVPD eist daarom uiterlijk vrijdag om 09.00 van PostNL ‘een concreet aanbod voor een eerlijk tarief, betaling van alle uren en vergoeding van de extra handelingen ten tijde van de coronapandemie’. Momenteel kunnen pakketbezorgers hun scanapparaat onder meer niet gebruiken. Consumenten moeten hun identiteitsbewijs pakken en de laatste drie cijfers voorlezen. ,,Een tijdrovende check”, stelt de belangenclub.

Mocht PostNL het ultimatum laten passeren dan zegt de BVPD naar de rechter te stappen. ,,Ook zullen we dan een klacht bij de Autoriteit Consument en Markt indienen wegens misbruik van uw monopoliepositie.”

Files

In een nadere toelichting laat de BVPD weten dat bezorgers minstens drie euro per uur meer willen ontvangen. ,,Het huidige tarief is 28 euro en een beetje’’, vertelt woordvoerder Pieter Paul Slikker. ,,We hebben Transport en Logistiek Nederland onderzoek laten doen en daar kwam uit dat het minimaal 31 euro moet zijn. Dat is al weer enkele jaren terug overigens, dus het moet nu meer zijn.” Volgens de bond weigert PostNL ook al jaren de tijd te vergoeden dat pakketbezorgers in de file staan. ,,Dat geldt als pauze, net als laden en lossen.” Al met al dicteert het bedrijf de tarieven, stelt de bond.

menu