Parkeren op Superzaterdag overdag niet gratis

Centrummanagement en gemeente willen op acht Superzaterdagen meer bezoekers langer in het Hoogeveense koopcentrum houden. Maar voor parkeren moet overdag gewoon betaald worden.

Gratis parkeren op Superzaterdag, of in elk geval tegen de gereduceerd tarief, was wel een wens in het breed gesteunde CDA-plan om via gezamenlijke inspanningen meer klanten en reuring in de binnenstad te krijgen. Maar wethouder Anno Wietze Hiemstra wil daar niet aan meewerken.

De opzet en inhoud van de Hoogeveense Superzaterdag werd donderdagavond in de gemeenteraad uit de doeken gedaan. Er komen acht stuks, verdeeld over het jaar. Er wordt aangesloten bij bestaande evenementen als Hoogeveen Culinair, Sinterklaas en de Noorderlichtjesparade, maar er komen ook Superzaterdagen met nieuwe thema's.

Ze moeten het koopcentrum aantrekkelijker maken voor een grotere groep consumenten. Dat is nodig omdat Hoogeveen het, net als andere middelgrote plaatsen, moeilijk heeft. De leegstand neemt toe en de omzet van de detailhandel daalt.

Hoewel Centrummanagement en gemeente de Superzaterdagen volledig zien zitten, is de feitelijke deelname van winkeliers nog niet bekend. Er moet nog werving plaatsvinden, zegt voorzitter Kees Raven van het Centrummanagement. Hij roept ondernemers op hun zaak op Superzaterdag tot 21.00 uur open te houden.

Volgens voorzitter Raven heeft de Superzaterdag alleen kans van slagen als ‘een meerderheid' die bereidheid toont. ,,Ik heb het gevoel'', hield hij de raad voor, ,,dat de meeste ondernemers graag tot 21.00 uur open zijn.'' Ondernemers hoeven die dag geen precariorecht te betalen en zijn, als de veiligheid dat toelaat, vrij in de locatie voor een terras.

Door mensen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat activiteiten en minimaal één spraakmakend, onderscheidend evenement te bieden, hopen Centrummanagement en de gemeente dat de bezoekers langer blijven en meer uitgeven.

De eerste is Superzaterdag op 28 mei: Modestad Hoogeveen, met een grote catwalk over de Cascade. Fashion-ondernemers die mee willen doen moeten, buiten de algemene bijdrage uit de bruispot (BIZ-gelden), zelf ook nog eens 349 euro ophoesten. Of dat een drempel is, moet uit gesprekken met de doelgroep blijken. De effecten van de Superzaterdag (aantal bezoekers, omzet en parkeren) worden onderzocht. Na een jaar vindt evaluatie plaats.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.