Patrick Koerts uit Hijken

Patrick Koerts uit Hijken werd 20 in 2020: 'Lol hebben in wat je doet is het belangrijkste'

Patrick Koerts uit Hijken Foto: Corné Sparidaens

In de rubriek 20 in 2020 vertellen jongeren die zijn geboren in het jaar 2000 over hun leven. Wat doen deze (bijna-)twintigers, wat houdt hen bezig en hoe zien zij de toekomst? Vandaag Patrick Koerts uit Hijken, hij werd 20 op 7 september.

‘Op mijn 17de ben ik een bedrijf begonnen in het ontwerpen van huisstijlen en logo’s. Daar kwam later ook het maken van websites en foto’s bij; van alles wat. Ik heb nu besloten me te richten op één ding en me daarin te specialiseren. Dat is het optimaliseren van websites van bedrijven. Om zoveel mogelijk klanten te bereiken en een goede omzet te halen is het belangrijk een product zo goed mogelijk te presenteren. Gevoel voor commercie heb ik wel, al is het ook vaak een kwestie van je boerenverstand gebruiken. Als een site of een product er niet goed uitziet, waar<inspringen_eind>om zou het dan interessant zijn en waarom zouden mensen het dan willen kopen? Je moet het aantrekkelijk maken door het online mooi en duidelijk te presenteren.”

Veel tekenen

,,Mijn werk heeft raakvlakken met mijn studie Industrieel Product Ontwerpen, IPO. Ik zit in het vierde jaar op de Hanzehogeschool in Groningen. IPO draait het om het bedenken, tekenen en ontwikkelen van producten en die zo goed mogelijk in de markt zetten. Als kind was ik al veel aan het tekenen. Ik heb bijvoorbeeld een tent bedacht die je vanuit de kofferbak van een auto kunt opzetten. Stokken eruit, zeil eroverheen en klaar. Zo hoef je als je reist niet telkens een hele tent op te zetten. Toen ik op een open dag van de opleiding werktuigbouwkunde was, wees iemand me op de studie IPO. Dat sprak me meteen aan.”

Krukje van karton

,,Waar je je als productontwerper mee bezighoudt, is bijvoorbeeld het bedenken van oplossingen voor problemen met een product. Dat kan bij wijze van spreken een theelepeltje zijn, een app of een site die niet goed werkt. Je bedenkt oplossingen aan de hand van onderzoek en testen. Je bedenkt ook zelf producten. Zo heb ik een krukje van karton gemaakt voor bezoekers van de Dutch Design Week in Eindhoven, waar ik ieder jaar naartoe ga. Je wordt daar als bezoeker naar verschillende locaties gebracht en moet geregeld lang staan. Elk jaar kwam ik met zere voeten thuis. Daarom heb ik die krukjes bedacht, in de vorm van het logo van de Dutch Design Week.”

Fietscross

,,Ik woon bij mijn ouders en zusje, maar ben vaak weg. Sinds mijn 8ste doe ik aan fietscross bij FC Unitas Assen en ik ben een fanatieke sporter. Op maandagavond geef ik training aan kinderen van 4 tot en met 11 jaar en aan een 30+-groep. Heel leuk om te doen. Ons jongste lid is 4,5 jaar. Schattig om te zien, maar ook stoer. Als hij valt staat hij zo weer op en fietst verder. Op de andere avonden doordeweeks train ik zelf, behalve op vrijdag. In het weekend train ik ook met een groepje trainingsmaatjes. Wedstrijden rijd ik niet meer, want dan zou ik nog meer moeten trainen. Mijn vrienden ken ik ook van de fietscrossclub. Ik ben niet iemand die veel uitgaat. Ik spreek wel geregeld af met mijn vrienden, maar dan gaan we vooral zitten praten. Dom bier drinken, daar houd ik niet van.”

Social media

,,Social media verpesten veel voor mijn gevoel. Veel jongeren worden er op een negatieve manier door beïnvloed. Dat zie ik op de fietscrossclub ook. Sommige kinderen gaan zich meten met succesvolle BMX’ers die ze in video’s op social media zien en vinden dan dat zij het zelf helemaal niet goed kunnen. Maar het gaat er toch vooral om dat je lol hebt in wat je doet? Dat is het belangrijkste. Dat geldt ook voor mijzelf met mijn opleiding. In juni studeer ik af en wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet zeker. Ga ik volledig voor mijn bedrijf of ga ik nog een deeltijdstudie op het gebied van economie doen? Dat laatste doe ik alleen als ik het echt leuk vind.”

menu