Hendrikus Hingstman wil het cafeetje langs de oude NOLS-spoorlijn bij Bronneger nieuw leven inblazen

Plannen voor comeback station Drouwen en Bronneger café Hingstman

Hendrikus Hingstman wil het cafeetje langs de oude NOLS-spoorlijn bij Bronneger nieuw leven inblazen Foto: Harry Tielman

,,Kijk, het bordje hangt er al”, zegt Hendrik Hingstman lachend, terwijl hij wijst op het rechthoekige bordje met zijn naam op de buitenmuur van wat ooit café Hingstman was.

Het naambordje verwijst eigenlijk naar zijn grootvader Jan Hendrik die samen met zijn vrouw Rika de roemruchte uitspanning aan de Spoorstraat in Bronneger jarenlang heeft uitgebaat.

In 2009 sloten de deuren, maar volgend voorjaar kan er weer worden aangeklopt voor een kop koffie en een bord bruine bonen met spek. De laatste nazaat van de familie is namelijk van plan het oude familiebezit nieuw leven in te blazen. Maar daar blijft het niet bij. Hingstman heeft ook het plan opgevat om een ander stukje historie terug te brengen: station Drouwen.

Stationsgebouw? De halteplaats stond ooit aan de spoorlijn Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) waarmee treinreizigers in de eerste helft van de 20ste eeuw vanuit Emmen, via Weerdinge, Valthe, Exloo, Buinen en Drouwen naar Gasselternijveen en Stadskanaal konden tuffen. De lijn werd in 1964 opgeheven, het Drouwener stationsgebouw verdween al eerder.

Toiletgebouw

Tussen nu en twee jaar prijkt het gebouwtje straks weer langs het voormalige tracé als het aan Hingstman ligt. ,,Maar nu als toiletgebouw, watertappunt en schuilhut voor wandelaars, fietsers en andere passanten”, legt hij uit.

Voor het pandje komt een uit een grindlaag bestaand perron van 45 meter lang en drie meter breed. Dit wordt voorzien van comfortabele zitbankjes vanaf waar je een fraai uitzicht hebt op het voorliggende, uitgestrekte Hunzedal. ,,Dit mooie stukje geschiedenis zou ik graag weer terug willen zetten op de kaart”, aldus Hingstman.

loading

Een stukje van het spoor af stond het café dat dubbel dienst deed als stationskoffiehuis. ,,Waar mensen zijn, valt geld te verdienen”, verklaart de nieuwbakken uitbater het ontstaan van het uit 1901 stammende café. De zaak werd zeven jaar later overgenomen door Hindrik Arents Dilling. ,,Zijn zus was de moeder van mijn oma. Zo kwam de zaak in onze familie terecht.” Aangezien de voornamen van zijn voorgangers overeenkomen met die van hem, hoefde hij niet lang na te denken over een naam voor zijn nieuwe avontuur: ,,Het wordt Aol Hendrik, de meest logische keus”, lacht hij.

Oranjeboom

De uitspanning aan de Spoorstraat was een veel langer leven beschoren dan de spoorlijn zelf, want de deur draaide pas elf jaar geleden in het slot. De toen al hoogbejaarde oma van Hendrik vond het wel welletjes. Zij overleed vorig jaar op honderdjarige leeftijd en liet het oude café na aan haar kleinzoon.

Zelf heeft hij grootse plannen met het pand. Het voorhuis met gelagkamer wordt volledig gerestaureerd en moet de klassieke uitstraling behouden. Net zo authentiek wordt de menukaart met daarop typische streekgerechten, zoals bruine bonen met spek, bloedworst met stroop en gebakken grutten. ,,Een ouderwetse keuken, ja. Je kunt hier straks eten zoals ze vroeger ook deden. Lekker back to basic.”

Het achterhuis met oude paardenstallen wordt volledig gesloopt om plaats te maken voor acht zorgappartementen, waar ouderen hun oude dag kunnen slijten. Daarnaast wil hij nog een gezondheidscentrum realiseren met een onder meer een Himalayazoutgrot en bijenluchttherapie. Die wens komt voort uit zijn persoonlijke interesse voor alternatieve geneeskunde, vertelt hij. ,,Ze noemen me ook wel de sjamaan van Bronneger.”

Kampeerterrein

Het achterliggende terrein van ongeveer twee hectare is grotendeels bedoeld als kampeerterrein met ruimte voor vijftien chalets, vijf camperplaatsen, educatieve beleefpaden. Alles bij elkaar praat je over een investering van een miljoen euro. Hingstman denkt dat bedrag bij elkaar te krijgen middels leningen, subsidies en het aanschrijven van diverse fondsen. ,,Private investeerders is ook iets waaraan ik zit te denken.”

Hij heeft in ieder geval genoeg in kas om het café weer op te starten, vertelt hij. Potentie heeft het zeker. Volgens hem staat het horecapunt wat dat betreft op een ideale locatie. Het bevindt zich namelijk op het kruispunt van vele wandel- en fietsroutes. Ook lopen er onderzoeken om van het oude spoortraject een wandelpad te maken, vertelt hij. ,,Er staan verder routes gepland richting De Branden bij Drouwen en Stadskanaal, evenals een fietspad vanuit Westdorp. Ik zit er straks precies midden in.”

Gesprekken met de Rijksmonumentenwacht en het herbestemmingsfonds hebben al plaatsgevonden, zegt hij. Ook moet er nog een architect in de arm worden genomen. Over drie maanden verwacht hij een uitgewerkt plan op tafel te hebben.

menu