ProRail start met werk aan spoorboog Hoogeveen

De Toldijk/Pesserstraat is de komende maanden afgesloten. André Weima

ProRail is gestart met de voorbereidingen voor het project Spoorboog Hoogeveen (de start is in 2022) en daarom is een rijbaan van de Toldijk/Pesserstraat momenteel afgesloten.

„In de huidige situatie remmen treinen in de bocht bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan weerszijden van het station kunnen de doorgaande treinen in de toekomst op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling van de treinen aangepast worden en daardoor wordt de reistijd korter en verbeteren we de overstap van reizigers in Groningen en Zwolle”, aldus een woordvoerder van ProRail.

Spoor wordt enkele meters verlegd

Vanuit Meppel richting Beilen wordt het spoor enkele meters iets vóór de A28 enkele meters verlegd richting ziekenhuis Bethesda. Op de brug over de snelweg buigt het spoor vervolgens weer terug en snijdt de boog af.

„Hier verleggen we het spoor een aantal meters in noordelijke richting. Ter hoogte van het station blijft het spoor op zijn plek, het noordelijke perronspoor en de wissels verdwijnen.”

Direct na het station, bij de overweg Toldijk/Pesserstraat verschuift het spoor naar het noordwesten.

Fietsen en auto’s gescheiden op spoorwegovergang

,,Deze boog snijden we een stuk af. Het spoor komt hier het verst van de huidige plek te liggen: maximaal dertig meter. Het spoor komt hier dus wat verder van de Stuifzandseweg en Prilleweg te liggen. Vanaf het wegviaduct in de N374 bij het Oude Diep blijft het spoor op z’n huidige plek.”

De veiligheid op de spoorwegovergang Toldijk/Pesserstraat wordt ook verbeterd. Deze overweg ligt direct naast het station. „Over een langere lengte scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer. Ook voegen we een middengeleider toe tussen de autorijstroken.”

menu