De passagierstrein knalde op de kipwagen

ProRail was bezig om onbewaakte overgang bij Hooghalen op te heffen, 'maar te laat voor omgekomen machinist'

De passagierstrein knalde op de kipwagen

Spoorbeheer Prorail was al bezig om de onbewaakte overgang bij Hooghalen, waar vrijdagmiddag een aanrijding met dodelijke afloop was, op te heffen. Dat bevestigt woordvoerder Aldert Baas.

Een passagierstrein met 54 inzittenden (inclusief machinist en conducteur) knalde vrijdagmiddag met razende snelheid tegen een dumper vol aarde en puin.

De bestuurder van de tractor, een loonwerker uit Smilde, kon nog net wat extra gas geven. Zo voorkwam hij dat de trein tegen zijn trekker, met hem erin, zou klappen.

De grote kipwagen achter de tractor werd wel vol geraakt, ruim driehonderd meter meegesleurd over het spoor totdat de trein naast de rails kwam te staan. De 58-jarige machinist uit Hardenberg kwam bij het incident om het leven.

Ook verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) meldde zaterdag in een formele brief dat ProRail bezig is om de overweg definitief te sluiten. Volgens de bewindsvrouw is de spoorwegbeheerder met diverse betrokkenen in gesprek. Omwonenden zeggen dat het allemaal stroperig verloopt.

‘Niet op tijd voor omgekomen machinist’

Spoorbeheerder ProRail wil een alternatieve weg langs het spoor aanleggen bij Hooghalen. Daarmee zouden twee onbewaakte overwegen - waaronder die waar het dodelijke ongeval plaatsvond - kunnen worden opgeheven.

ProRail had echter nog geen akkoord met ‘lokale landeigenaren en rechthebbenden’. ,,Het is verschrikkelijk dat de afsluiting niet op tijd is gekomen voor de omgekomen machinist”, aldus de ProRail-woordvoerder.

Enorme schade aan het spoor

Afgelopen weekend werkte ProRail met tal van machines en apparatuur om de enorme schade aan het spoor (560 dwarsliggers en 300 meter spoorstaaf) en de bovenleiding (drie portalen) te repareren en vervangen.

De beschadigde trein is zaterdag weer op het spoor gezet en naar Amersfoort gesleept. De verwachting was in eerste instantie dat het treinverkeer maandagochtend vanaf zes uur weer kan rijden. Dat gaat niet lukken. ProRail mikt nu op maandagmiddag rond vier uur.

loading

De plaats van het ongeval is een van de 159 overwegen zonder spoorbomen of bellen die waarschuwen dat er een trein aan komt razen. De zogeheten NABO (Niet Actief Beveiligde Overweg) stond op de nominatie om te worden opgeheven.

Net zoals alle NABO’s in Nederland eigenlijk. Spoorbeheerder ProRail heeft tot 2023 de tijd om alle onbewaakte spoorwegovergangen aan te pakken. Er is 64 miljoen euro voor beschikbaar. Of ProRail dat redt, is de vraag. De afgelopen twee jaar is het de spoorbeheerder gelukt om een op de vijf NABO’s op te heffen of te beveiligen.

Nieuw hek

Op de onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen is vorige maand wel een nieuw hekwerk neergezet, meldt woordvoerder Baas. Maar dat hek kon niet voorkomen dat een trein tegen de kipwagen aanreed.

Omwonenden bevestigen dat er al geruime tijd wordt gesproken over het aanpakken van de NABO’s bij Hooghalen, maar dat het maar niet van de grond komt. Gebruikers - het zijn eigenlijk vooral agrariers - die willen oversteken, moeten beide hekken openen (dus twee keer wandelend oversteken), met het landbouwvoertuig over het spoor rijden en dan beide hekken weer sluiten (dus weer twee keer wandelend oversteken).

,,Dat is niet werkbaar”, zei de 58-jarige boer Kees Sijbenga al. Hij heeft landerijen aan de andere kant van het spoor. ,,Het levert schijnveiligheid op.”

Hoogezand ook nog niks

Vorig jaar augustus kwam een automobilist bij een NABO bij Hoogezand om het leven na een botsing met een trein. ProRail liet toen direct weten dat er al ‘vergevorderde plannen waren’ - samen met de gemeente Midden-Groningen - om de onbewaakte overgang aan te pakken.

Maar tot op de dag van vandaag is ook deze overweg nog onbewaakt. Er staat wel een groen hek aan weerszijden, maar die staat gewoon open.

Van Veldhoven laat weten dat er snel duidelijkheid moet komen over de toedracht van het ongeval.

menu