Wegenbouwers leggen de laatste hand aan een wegdek. Foto: Archief DVHN

Provincie en gemeente Emmen trekken 90 miljoen euro uit voor viaducten op rondweg Emmen en aanpak N862

Wegenbouwers leggen de laatste hand aan een wegdek. Foto: Archief DVHN

De provincie Drenthe en gemeente Emmen gaan de weg Emmen-Klazienaveen (N862) en de rondweg van Emmen (N391) de komende jaren aanpakken voor een bedrag van 90 miljoen euro. De rekening wordt gesplitst.

Dat zeiden gedeputeerde Cees Bijl van de provincie Drenthe en wethouders René van der Weide (Wakker Emmen) en Guido Rink (PvdA) van Emmen dinsdag tijdens een persconferentie.

Die persconferentie markeerde een nieuwe fase van de aanpak van de rondweg en de weg Emmen-Klazienaveen. De twee wegen worden in tien deelprojecten aangepakt, maar wel onder de vlag van projectorganisatie MM Bereikbaar (lees als: Emmen Bereikbaar).

Beide wegen krijgen overigens een nieuwe eigenaar: de provincie Drenthe neemt de rondweg van Emmen over en geeft de N391 in beheer van de gemeente. Toch pakken ze gezamenlijk de wegen aan.

Emmen en Drenthe betalen elk 45 miljoen euro

Bijl gaf aan dat het grote miljoenenverkeersproject zeker tot 2028 zal duren. De komende twee jaar wordt gebruikt om in gesprek te gaan met ondernemers, omwonenden en andere betrokkenen. ,,Mijn ervaring is dat we niet vreemd moeten opkijken dat het langer gaat duren. Maar de planning is 2028.” In de periode gaan de tien deelprojecten afzonderlijk van elkaar van start.

loading

De totale kosten worden nu geraamd op 90 miljoen waarvan de gemeente en de provincie elk de helft van gaan betalen. Dat is nog niet in beton gegoten. ,,We hebben wel enige marge”, zei Bijl.

Hoewel Emmen in financiële moeilijkheden zit, is dat geen reden om niet te investeren, zei wethouder Van der Weide. ,,De aanpak van de wegen is van een dusdanig belang dat wij dit doorzetten. Sowieso moet de rondweg worden onderhouden. Dat alleen al kost 15 miljoen euro.”

Gedeputeerde Bijl gaf aan dat de volledige rondweg een zogeheten stroomweg wordt. Ruimte voor fietsers is er dan in ieder geval niet meer: kruisingen en stoplichten verdwijnen. Daarvoor komen zo’n zes viaducten voor in de plaats, schetste Bijl. ,,Viaducten zijn goedkoper dan tunnels. De aanpak zorgt dat de rondweg veiliger en sneller wordt. Op deze manier krijgen we een betere doorstroming naar de rest van Drenthe en Oost-Groningen.” De viaducten komen bij onder meer bij Emmen-West, Bargermeer, de Houtweg, Pottendijk en Emmerschans.

Voor de fietsers wordt wel een oplossing gezocht, belooft de gedeputeerde. Die oplossing wordt samen met omwonenden gezocht. ,,De gemiddelde situatie zal verbeteren.”

Wethouder Van der Weide gaf aan dat de gemeente Emmen er nog niet uit is wat er exact moet gebeuren met de N892: grofweg de weg tussen de A37 en de Dordsestraat in Emmen. Wel staat vast dat - waar de rondweg en de N892 elkaar treffen - er een ongelijkvloerse kruising komt. ,,We kunnen de N892 verdubbelen of een parallelweg er van maken. Dat weten we nog niet.”

Verrukt

De wethouder gaf wel aan dat het stuk bij Nieuw Dordrecht en Bargermeer ongelijkvloers wordt. Hij toonde zich verrukt met de deal met de provincie. ,,De aanpak van de N862 staat al tijden met stip op 1 om daar wat aan te doen. Het wordt steeds drukker op de weg, zeker bij de scholen.”

Wethouder Rink vertelde dat er zogeheten focusgroepen in het leven worden geroepen. In de groepen probeert de projectorganisatie aan de voorkant in gesprek te gaan met dorpsverenigingen en belangenclubs, zoals LTO Noord en ondernemers van de bedrijventerreinen. ,,Per deelproject komt een focusgroep van maximaal vijftien personen.”

menu