De N34 bij Odoorn in de richting van Emmen.

Provincie trekt 'zo'n 15.000 euro' uit voor campagne om Drent te leren hoe hard die eigenlijk mag rijden

De N34 bij Odoorn in de richting van Emmen. Foto: Google Streetview

Het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) begint deze week een nieuwe campagne om weggebruikers te wijzen hoe hard ze eigenlijk door Drenthe mogen rijden.

De belangrijkste boodschap daarbij is om rustiger door de provincie te rijden. Want op die manier is er zo veel moois te zien. VVBD gaat diverse borden langs de Drentse wegen plaatsen met de slogan ‘Kalm aan, vlot verder’. Weggebruikers worden erop geattendeerd dat ze heide, hunebedden en wild beter kunnen zien als ze langzamer rijden.

loading

Speciale website

De VVBD heeft speciaal voor deze actie een website laten bouwen ( www.snelhedenindrenthe.nl ) waar geïnteresseerden op een simpele manier uitgelegd krijgen hoe hard ze eigenlijk over de Drentse wegen mogen. De campagne gaat ergens tussen de 10.000 en 15.000 euro kosten, vertelt bestuursadviseur Eddy Beuker van de provincie Drenthe. ‘Een fractie van het jaarlijkse VVBD-budget van 350.000 euro.’

Het VVBD is een provinciaal overlegorgaan waarin de provincie Drenthe samen met de twaalf Drentse gemeenten en Rijkswaterstaat bepalen welke verkeersmaatregelen er moeten worden genomen. Het VVBD stelt dan ook dat de website ‘handig is voor mensen die even niet meer weten hoe het ook alweer precies zit’. En belangrijk, aldus het vervoersberaad omdat te hard rijden een van de grootste oorzaken is van verkeersongelukken.

Volgens provinciaal bestuursadviseur Beuker is een dergelijke campagne dan ook zeker geen geldverspilling of onzinnig. ,,Het blijft nodig om mensen te wijzen op de snelheden op bijvoorbeeld provinciale wegen. Met als doel om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.” Het beeld is volgens de provincie Drenthe namelijk dat mensen niet precies weten welke snelheidslimiet waar geldt.

loading  

‘Onderweg niet om je heen zitten kijken’

Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck vraagt zich af of een dergelijke site zin heeft. ,,Een site kan zinvol zijn om zaken uit te leggen. Maar mensen die snelheidsborden al over het hoofd zien, zullen niet snel zo’n website bezoeken. Waarvoor doe je het dan?” Want het adres van de overheidssite, waar mensen kunnen lezen hoe snel ze mogen rijden op pak ‘m beet de N34, wordt nergens vermeld op de campagneposters. ,,Nu laat je het aan de mensen die toevallig deze site ontdekken. Dat lijkt me niet de doelgroep.”

Wildervanck denkt dan ook niet dat de campagne in deze vorm veel effect heeft. De slogan ‘Kalm aan, vlot verder’ vindt hij wel goed. „Maar dan gaat het erom dat je niet te hard moet rijden, niet dat je onderweg om je heen moet gaan zitten kijken.”

Er lopen volgens hem dan ook twee dingen door elkaar. ,,Dat om je heen kijken zou dan tot lagere snelheden moeten leiden. De link tussen die twee zaken wordt wat gekunsteld gelegd”, zegt Wildervanck.

loading

‘Te mooie plaatjes op de borden’

Volgens hem kijken mensen nu al veel te veel naar andere dingen dan het verkeer. ,,Eigenlijk is het een kronkel: je moet iets anders gevaarlijks doen, namelijk op andere dingen dan het verkeer letten, om bepaald onveilig gedrag, te hard rijden, tegen te gaan.”

De borden hebben volgens hem ook een te lange boodschap en de plaatjes zijn te mooi. ,,Vooral bij die ree. Daar ga je naar kijken, maar neem je de tekst op als je met 80 of 100 kilometer per uur voorbij rijdt? Kalm aan, vlot verder komt op die manier in de verdrukking.”

De verkeerspsycholoog wijst op een verkeerscampagne die momenteel in de provincie Gelderland draait. Daar worden automobilisten gewaarschuwd voor overstekend wild met een verkeersbord waar het hert uit het bord springt. ,,Met de tekst: wij steken zomaar over. Dat is veel compacter met een simpel plaatje. Dat komt wel aan.”

menu