Rabobank Emmen opent fonkelnieuw pand, maar geld pinnen of storten kan er niet: 'Zo’n mooi gebouw en dan bied je die service niet. Onbegrijpelijk'

Het nieuwe pand van de Rabobank aan het Raadhuisplein in Emmen. Foto: DVHN

De Rabobank in Emmen opende begin juli de deuren van haar nieuwe kantoor aan het Raadhuisplein. Het is een kantoor zonder geldautomaten. Geld pinnen en storten is bij het hoofdkantoor niet langer mogelijk.

Ze hebben bij KroeseWevers inmiddels zelf maar wat extra posters op de deur gehangen. ‘Rabobank gevestigd aan Raadhuisplein’ staat er in kapitalen op, daaronder een kaart met een route naar het nieuwe pand van de bank. Sinds 1 juni huist het accountantskantoor in het voormalige Rabobankpand aan de Wilhelminastraat. De pinautomaten in het gebouw zijn verdwenen, de twee geldautomaten aan de buitenzijde van het pand zijn nog wel in werking. Dagelijks staat de secretaresse tientallen mensen te woord die denken dat de Rabobank er nog zit.

Klein jongetje met spaarpot aan de balie

Vaak zijn het ouderen, die graag binnen met assistentie willen pinnen. Maar er stappen ook mensen binnen die geld willen storten. ,,Laatst stond hier een klein jongetje met een volle spaarpot aan de balie,” vertelt ze. ,,Die moet ik dan naar Coevorden of Klazienaveen sturen. Dat vond ik wel erg sneu.” Doorsturen naar het filiaal aan het Raadhuisplein heeft geen zin. Daar zijn niet langer geldautomaten aanwezig.

Mevrouw Wilhelmina Popken (85) bezocht het nieuwe kantoor deze week. ,,Ik wil graag binnen pinnen, dat geeft me een veilig gevoel. Het gaat bij mij allemaal niet zo snel meer.” Ze kon niet geholpen worden. Een Rabobank-medewerker adviseerde haar te pinnen bij de geldautomaat in de Albert Heijn. De drukte van de supermarkt wil ze juist vermijden. ,,Ik snap ook wel dat je ergens anders kunt pinnen. Maar ik wil ergens binnen pinnen, in alle rust. Als ik er dan niet uit kom, vind ik het fijn als iemand me even helpt. Veel oudere mensen die ik ken willen dat ook. Dan heb je zo’n mooi gebouw en dan bied je die service niet. Onbegrijpelijk.”

‘Dat wij assisteren bij het pinnen, lijkt me niet de bedoeling’

KroeseWevers-directeur Edwin de Witte bevestigt dat met name ouderen binnen om hulp vragen. De Witte zegt ‘geen waardeoordeel’ te willen geven over de manier waarop Rabobank met haar klanten communiceert. ,,Misschien hebben ze prima gecommuniceerd maar lezen mensen niet goed.” Hij vermoedt dat de situatie zal veranderen, zodra mensen doorhebben dat de Rabobank verhuisd is. Zo niet, dan overweegt De Witte een gesprek met de Rabobank. ,,Dat wij mensen moeten assisteren bij het pinnen, lijkt me niet de bedoeling.”

Reactie Rabobank: functie bank veranderd

Marthe Oudega, directeur particulieren van Rabobank Emmen-Coevorden ziet ook dat ouderen en mensen met een beperking graag wat extra hulp willen. ,,Tegelijkertijd zien we dat het grote gros van de mensen een bank tegenwoordig heel anders gebruikt dan vroeger. Veel meer gebeurt online en er wordt veel minder contant geld gepind.”

Het verdwijnen van de pinautomaten in het nieuwe pand valt volgens Oudega samen met de opkomst van Geldmaat. De komende jaren maken de automaten van alle grote Nederlandse banken plaats voor Geldmaat-automaten. Daar kun je voor alle banken geld opnemen en storten. Oudega: ,,Geldmaat bepaalt zelf op welke locaties ze de automaten houden. Daar hebben wij geen invloed op. Zo lang nog niet bekend is waar de automaten komen, blijven de pinautomaten aan de Wilhelminastraat geopend.”

De locatie aan het Raadhuisplein heeft de functie van advieskantoor gekregen. Wie online bankieren een uitdaging vindt, kan er bij de adviseurs terecht. ,,Dat kan zelfs thuis. Door corona lag dat even stil, maar we starten het nu weer op. Er kan een adviseur aan huis komen om je rustig wegwijs te maken in de wereld van online bankieren.” Wie er echt op staat om contant geld op te nemen of te storten, kan bij de Rabobank voorlopig nog terecht in Coevorden en Klazienaveen.

menu