Ramp met MSC Zoe betekent een buitenkans voor oceanografen

Spullen op het strand die zijn aangespoeld nadat het vrachtschip MSC Zoe ruim 250 containers was verloren. Foto: ANP

Een deel van de rotzooi uit de MSC Zoe drijft naar Duitsland, ander spul gaat naar de Noordpool. Oceanografen volgen het zee-afval op de voet.

Natuurlijk, zegt oceanograaf Erik van Sebille, voor het milieu is het in zee belanden van 291 zeecontainers niet best. Maar als wetenschapper ziet hij er ook de voordelen van in. ,,Waar gaat het materiaal allemaal naartoe? Waar spoelt het aan en wanneer? Dit is een uitgelezen kans dit op de voet te volgen”, zegt de universitair hoofddocent van de Universiteit Utrecht.

Contacten leggen met vissers

Van Sebille is bezig een website op te zetten om te volgen waar het materiaal uit de MSC Zoe aan land komt of uit zee wordt gehaald. Hij is bezig contacten te leggen met vissers, om hen zover te krijgen dat ze gaan bijhouden waar en wanneer ze welk materiaal precies in hun netten hebben gekregen.

Hetzelfde wil de oceanograaf van mensen die langs de kusten op typisch spul uit de MSC Zoe stuiten, zoals My Little Pony’s, matrasjes en zeeppompjes. Wat waarneming.nl is voor vogelliefhebbers, moet deze site worden voor informatie over de verspreiding afval uit de Zoe.

Impact van plastic in zee is énorm

Uit computersimulaties en door eerdere studies weten oceanografen al heel veel over hoe drijvend afval zich beweegt in zee. Van Sebille leidt het meerjarige internationale onderzoek Tracking of Plastics in Our Seas. ,,Over het algemeen kun je stellen dat drijvend afval dat in onze wateren belandt, naar het noorden drijft”, zegt Van Sebille. De impact van plastic in zee enorm noemt hij énorm: ,,Wat nu nog een My Little Pony is, is over een paar maanden veranderd in een miljoen losse stukjes.”

,,Ik kan me het enthousiasme van oceanografen wel voorstellen”, zegt ecoloog Peter Herman van de TU Delft. ,,Onderzoeken naar zeestromen zijn heel duur, terwijl je nu voor een dubbeltje op de eerste rang zit.”

menu