Leerlingen van obs De Posthoorn in Pesse krijgen rekenles op het schoolplein en ze zijn daarbij veel in beweging. Foto: Gerrit Boer

Rekenles op het schoolplein in Pesse: rennen en hinkelen voor de goede antwoorden

Leerlingen van obs De Posthoorn in Pesse krijgen rekenles op het schoolplein en ze zijn daarbij veel in beweging. Foto: Gerrit Boer

Leerlingen van zo’n 150 Drentse basisscholen, waaronder De Posthoorn in Pesse, kregen vandaag buiten les. Rekenen en taal op het schoolplein, gecombineerd met beweging. En het was lekker ‘technisch weer’. ,,Ik ga gewoon met zonder jas.’’

De lentezon en aangename temperatuur nodigen deze dinsdag uit om buiten te zijn, ook als het geen Nationale Buitenlesdag is. In ons land is dat (nog) geen vanzelfsprekendheid, zoals bijvoorbeeld in Finland waar de schoolkinderen (weer of geen weer) regelmatig buiten les krijgen.

Te weinig beweging

Te veel kinderen bewegen te weinig en het beweegaanbod is te beperkt. Dat concludeert de Onderwijsraad in een rapport. De Onderwijsinspectie doet daar nog een schepje bovenop met de constatering dat de prestaties van leerlingen op bewegingsonderwijs, natuur en sociale vaardigheden lager zijn dan jaren geleden.

Buitenlessen zijn een extra uitdaging voor kinderen. ,,We proberen er wel een structureler karakter aan te geven’’, zegt Ilona van Leuveren, directeur van De Posthoorn. ,,De leerresultaten kunnen er door verbeteren en je komt tegemoet aan de wens van kinderen.’’

Populair in Drenthe

Deze lentedag even geen bedompt leslokaal, maar frisse buitenlucht. Geen kunstmatige TL-lampen, maar natuurlijk daglicht. Leerlingen van zo’n 2700 scholen in ons land krijgen buiten les. Goed voor lijf en leden, positief voor de cognitieve processen, wijst onderzoek uit. Drenthe behoort met bijna 60 procent deelname van scholen tot de provincies waar de buitenlesdag erg populair is.

Met de Nationale Buitenlesdag willen initiatiefnemers Jantje Beton en IVN Natuureducatie leerkrachten stimuleren méér buitenles te geven.

‘Kinderen leren spelenderwijs’

Dat lijkt te gaan lukken. Niet alleen kinderen zijn er positief over, onderzoek leert dat bijna 90 procent van het onderwijzend personeel vaker buiten les wil geven. Joost Wolting, leerkracht van groep 5/6 van De Posthoorn, kan ook tot die meerderheid gerekend worden. ,,Kinderen leren spelenderwijs’’, stelt de Hoogevener. ,,Ze zijn bezig met lesstof, maar bewegen ook in de buitenlucht. Prima combinatie.’’

Hij heeft met zestien leerlingen een kleine, overzichtelijke groep. De buitenles staat in het teken van rekenen. Maar dan anders. Geen tafels opdreunen of zittend rekensommetjes oplossen. Nee, er moet gerend worden voor de goede antwoorden. Zweten voor de oplossing. In groepjes moet een woord geraden worden, aan de hand van keersommen. Een L met de uitkomst 45 moet op het vakje van 5 X 9 gelegd worden. Enzovoorts.

,,BUITENLES!’’, kraait groep 4. We hebben een winnaar.

‘Je hoort de vogels ook goed’

Elders gooien leerlingen met twee dobbelstenen. Die optelsom verwijst naar een blokje met de juiste uitkomst. Vervolgens is het zaak om het blokje met een bal om te mikken. ,,Dit is écht veel leuker dan in de klas’’, zegt Hidde (11) uit groep 6. ,,Lekker in de frisse buitenlucht. Je hoort de vogels ook goed.’’

Een paar meiden hebben de grootste pret bij het hinkelen met tafels. Hidde bekijkt het van enige afstand. Hij draagt een stoer camouflagepak van het leger. Heeft ie op z’n verjaardag gekregen. Hidde is er zuinig op. Het is niet zijn standaarduitrusting als er buiten gespeeld wordt. ,,Ik heb ‘m vandaag aangetrokken, omdat ik dacht dat we misschien nog wel verstoppertje gaan doen. Dan zien ze me niet zo snel, hè.’’

Eigen website

Laurens (9) uit groep 6 vindt de buitenlesdag ‘wel geinig’. ,,Mag van mij wel vaker’’, is zijn mening. Laurens speelt wel eens buiten, maar moet bekennen dat hij ook best veel tijd achter de computer zit. ,,Ik ben bezig met een eigen website.’’ Ah.

Sieb (8) uit groep 5 van obs De Posthoorn is druk bezig met het tekenen van een plattegrond van de school, op schaal. Voorwaar geen kattenpis. Meten is weten, dat werk. De krant mag hem wel even storen bij zijn bezigheden. ,,Ja, dit is veel leuker dan binnen’’, zegt Sieb, eigenwijze bril op de neus. ,,In de klas is het vaak warm en muf.’’

‘Niet van suiker’

Hij wil best vaker buiten les krijgen. Ook als het regent? Sieb kijkt de stukjesschrijver fronsend aan. ,,Ach, dat moet niet zo overdreven worden. We zijn toch zeker niet van suiker!?’’

Waarvan akte.

menu