De fiets krijgt op de Kerkhoflaan in Emmen een veel prominentere plek.

Ruim baan voor fietsers op Kerkhoflaan in Emmen (straat bij centrum wordt autoluw)

De fiets krijgt op de Kerkhoflaan in Emmen een veel prominentere plek. Foto: DvhN

Fietsers krijgen het voor het zeggen op de Kerkhoflaan in Emmen. Deze laan - een belangrijke route richting het centrum - wordt ingericht als fietsstraat. Autoverkeer blijft wel toegestaan, maar kan straks mogelijk niet meer over de spoorwegovergang.

Op het gemeentehuis wordt momenteel gewerkt aan een voorlopig ontwerp, dat in de loop van volgend jaar besproken gaat worden met buurtbewoners en ondernemers in de omgeving. Het plan past volgens woordvoerster Marianne Tiemens bij het streven van de gemeente om meer veilige en comfortabele fietsverbindingen aan te leggen.

De Kerkhoflaan wordt nu al door enorm veel fietsers gebruikt. Veel jongeren rijden erover om van en naar hun school te komen. Een flink aantal trekt zich hierbij overigens weinig aan van de verkeersregels. Dagelijks zijn er vele tieners te zien die met z’n drie-, vier-of zelfs vijven naast elkaar fietsen op de brede laan tussen de beide kerkhoven bij het Emmer centrum.

Inrichting wordt vergelijkbaar met die in de Wilhelminastraat

De riolering in de Kerkhoflaan (vanaf de Wilhelminastraat tot de spoorwegovergang), Julianastraat, Beatrixstraat en de Zuiderstraat is dringend aan vervanging toe. Daarvoor moet de weg opgebroken worden. ,,We proberen waar het kan werk te combineren, zodat we kosten besparen. Dus de komende tijd gebruiken we ook om de Kerkhoflaan anders in te richten’’, verduidelijkt Tiemens.

Het project staat al enige tijd op de rol, maar uitvoering liet tot nu toe steeds op zich wachten. Het is aannemelijk dat de Kerkhoflaan er qua inrichting er net zo uit gaat zien als de Wilhelminastraat. Die straat is een stuk smaller geworden en in het midden is er verhoging aangebracht. Ook verdween er een fietspad, waardoor alle fietsers sindsdien op de gewone rijbaan te vinden zijn.

Geld over? Dan is afsluiten spoorwegovergang voor auto’s een optie

Van het beschikbare budget van 1,4 miljoen euro moet ook het vervangen van de riolering worden betaald. Is het financieel mogelijk, dan is ook het afsluiten van de spoorwegovergang aan de Kerkhoflaan voor automobilisten een optie. Hiervoor is wel medewerking nodig van Prorail. Gaat dit door, dan zit er voor het doorgaande autoverkeer van en naar het centrum vanaf deze zijde niets anders op dan gebruik te maken van de Van Schaikweg. Voor de goede orde: dit is een vierbaansweg zonder fietsers.


menu