Ondernemers Asser Havenkade zijn het zat: ruimere opening opvang moet overlast door daklozen verminderen (en ze hebben nog wel een idee)

Klanten en werknemers van bedrijven aan de Asser Havenkade moeten geregeld over de schaarse bezittingen van dakloze mensen stappen. Foto: DvhN

Ondernemers aan en rond de Asser Havenkade zijn de overlast door dak- en thuislozen zat. De gemeente kent de problemen en kondigt maatregelen aan.

Vooral tussen drie uur ‘s middags en negen uur ‘s avonds, wanneer de opvang van dak- en thuislozen De Kommarin van Cosis aan de Havenkade is gesloten, is er veel overlast. Sommige zzp’ers, die verderop bij De Ondernemersfabriek bedrijfsruimte huren, durven in de avonduren niet of nauwelijks naar hun werkplek. ,,Dit pand heeft als enige aan de Havenkade een groot afdak bij de voordeur. Om droog te blijven, hangen hier veel mensen rond’’, klinkt het.

Lijst met klachten

Navraag bij de naaste buren van De Kommarin en andere bedrijven in het Havenkade-gebied levert in grote lijnen dezelfde klachten op. Ramen van bedrijfspanden worden ingetrapt, vuilcontainers in brand gestoken, mensen gooien hun slaapzak en andere bezittingen in de portieken, hangen rond en gedragen zich vervelend al dan niet onder invloed van alcohol en drugs. Met naam en toenaam in de krant? ,,Nee, je weet nooit wat voor reacties dat dan weer oplevert.’’

Een medewerkster van de Kommarin weet niets van overlast in de buurt door bezoekers. ,,Wie zijn dat dan, die overlast ervaren? En waarom doen die mensen hun beklag niet bij ons of bij de gemeente?’’ Misschien hebben ze dat gedaan, maar kregen ze geen gehoor. ,,Als mensen klagen bij de gemeente, dan horen wij dat. Wij werken voor de gemeente. Maar van klachten heb ik nooit iets gehoord.’’

‘Nu is het tijd dat er iets gebeurt’

De ondernemers in de buurt fronzen hun wenkbrauwen. ,,We hebben vanwege de vernielingen meerdere keren aangifte gedaan bij de politie, geklaagd bij de gemeente en er is een mail naar de wethouder gestuurd. Iedereen is dus op de hoogte, nu is het tijd dat er iets gebeurt. Het intrappen van een raam is door een beveiligingscamera vastgelegd en staat dus op beeld, maar er wordt kennelijk niets mee gedaan.’’

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de klachten bekend zijn en dat er ook overleg is geweest, waar ook de wijk-boa bij was betrokken. ,,De problemen doen zich vooral voor tussen de sluiting ‘s middags en de openstelling ‘s avonds. Daarom gaan we die tijdsduur halveren. Vorig jaar hebben we een proef gedraaid met het verruimen van de openingstijden en de ervaringen zijn positief.’’

De gemeentelijke woordvoerder voegt eraan toe dat Cosis de overlastveroorzakers aanspreekt op hun gedrag. ,,En Cosis roept ondernemers op direct contact op te nemen als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.’’

‘Maak een afdak aan achterzijde opvang’

De ondernemers zijn blij met de ruimere openingstijden, maar willen niet te vroeg juichen. Zij voeren nog een oplossing aan: ,,Aan de achterzijde van de opvang is een groot grasveld. Als ze daar nou eens een overkapping maken, dan kunnen de mensen ook droog staan als de Kommarin is gesloten en hoeven ze zich niet bij ons in de portieken op te houden.’’

Op de camperplaats is één plek bezet. Een ouder echtpaar uit Friesland. ,,We staan hier nog geen dag. Van overlast hebben we in elk geval tot dusver niets gemerkt’’, zegt de man. Vanuit de deuropening voegt de vrouw des huizes eraan toe: ,,In de camper-app wordt er wel nadrukkelijk over gesproken. Voordat we ergens heengaan, lezen we altijd even de reviews. De één zei veel last te hebben van dakloze mensen en de ander trok zich niets van hen aan.’’

De man: ,,Het is wel opvallend dat wij hier de enige camperaars zijn. Normaal gesproken zijn de goedkope camperplekken, hier betalen we een tientje per nacht, altijd goed bezet. Aan het weer ligt het niet, want het is prachtig herfstweer.’’

menu