Schooljeugd laat creativiteit de vrije loop; gezamenlijk kunstwerk over vrijheid dit weekend nog te zien in Holtingerveld

Scholieren maken ‘vrijheidskunst’. Vlnr: Demian, Andy en Dylano. Foto: Gerrit Boer

Door het coronavirus hebben we er tijdelijk een beetje van moeten afstaan. Maar over het algemeen leven we in Nederland nog altijd in grote vrijheid.

Wat houdt vrijheid allemaal in eigenlijk? Wat betekent het voor jou om vrij te zijn? Dat is voor iedereen verschillend, hebben ook de leerlingen van vier basisscholen uit de gemeente Westerveld ervaren. Bij toerbeurt hebben ze de afgelopen dagen bij de Toegangspoort Holtingerveld gebouwd aan een gezamenlijk kunstwerk over vrijheid.

Vrijdagmiddag is dat afgerond door de groepen zeven en acht van De Veldwikke uit Darp en groep acht van De Bosrank uit Havelte. Woensdag en donderdag hebben ook kinderen van De Vuursteen uit Wapserveen en de Oosterveldschool uit Uffelte meegewerkt.

Een eigen, persoonlijk vrijheidssymbool

Ter voorbereiding hadden ze allemaal twee opdrachten gekregen. Elke leerling had moeten nadenken over een eigen, persoonlijk vrijheidssymbool en een antwoord dienen te verzinnen op de vraag: wat betekent dit symbool specifiek voor jou? Daarnaast moesten ze zelf voor natuurlijke materialen zorgen om daarmee hun symbool te verbeelden.

Op het grasveldje achter brasserie OER zijn de voorbije dagen al die persoonlijke kunstwerkjes samengesmolten tot één groot, aan de vrijheid gewijd stuk landschapskunst.

Vrijdag aan het eind van de ochtend loopt Wim van der Wijk glunderend rond tussen de tien en elf jaar oude kids. De Havelter is initiatiefnemer van dit project. De landschapskunst had april van dit jaar al gestalte moeten krijgen, bij de herdenking van de bevrijding van Havelte en omgeving door de Canadezen, precies 75 jaar eerder.

Landschapskunst om esdoorn heen

De coronacrisis stak daar een stokje voor. Alleen de bestelde Canadese esdoorn werd geplant. De landschapskunst zou om de boom heen komen. Met ruim vijf maanden vertraging is dat nu alsnog gebeurd.

Van Anette Ebert en Gea Koopman, de twee kunstenaars die dit project begeleiden, hebben de scholieren alle ruimte gekregen hun eigen creativiteit aan te spreken. Vrijheid, hebben Ebert en Koopman hen voorgehouden, is ook dat je naar hartenlust mag experimenteren. Zij het wel met respect voor wat door andere kinderen al is gemaakt.

Twee harten bij elkaar

Ebert: ,,Op die manier kunnen er ook steeds nieuwe vormen ontstaan en kan zo’n kunstwerk groeien.” Voorbeeldje: eerder in de week was van achter elkaar gelegde stenen een hart gemaakt. ,,Daar is nu nog zo’n hart bij gekomen, maar dan gespiegeld. Zo is een vlinder ontstaan. Je kunt er ook een klavertje-vier in zien.” Net als een hart ook veelgekozen symbolen van vrijheid.

Sofie, Natascha en Rosa zijn druk in de weer met de door hen bijeengebrachte rietstengels, stenen en touw. ‘Een uitdaging’ noemen ze hun bijdrage. Wat ze precies denken te gaan maken, daar heeft elk van de meisjes een andere opvatting over.

‘Met twee ogen zie je meer dan met één’

Verderop is een groepje jongens bijna klaar met een oog van fijn grind. ,,Toen we hier vanochtend kwamen, lag er al zo’n zelfde oog. Wij dachten: met twee ogen kun je beter zien! Wat dat met vrijheid te maken heeft? Nou, sinds corona komen we minder buiten. Daar is meer te zien dan binnen, maar dan is het wel fijn om twee ogen te hebben in plaats van één.”

De landschapskunst is alleen dit weekend nog te zien. Van der Wijk ruimt maandag alles op. Hij heeft het beloofd. De initiatiefnemer heeft geen keus, hij moet. Vrijheid heeft zo haar grenzen.

menu