Schoonmaakbedrijf kort ex-klanten Heerendordt

Voormalige klanten van de schoonmaakondersteuning van Heerendordt klagen dat de nieuwe aanbieder Dokter de schoonmaaktijd fors in mindering brengt, zonder dat de woning gezien is.

Klachten
Directeur Jelle Dokter van het gelijknamige schoonmaakbedrijf ontkent de aantijgingen niet. Hij bevestigt dat zo'n 90 procent van de 800 klanten die hij van Heerendordt overnam, gekort is. In totaal leverde hem dat zo'n veertig klachten op, vertelt Dokter. ,,Zoveel had ik niet verwacht.'' Volgens Dokter is het korten noodzakelijk om er nog enigszins een verdienmodel aan over te houden. ,,Anders gebeurt ons hetzelfde als Heerendordt.''

'Te weinig'
Ginus Kreeft uit Klazienaveen en zijn vrouw krijgen al jarenlang hulp. Vroeger was dat 7 uur, tegenwoordig nog maar 3 uur. ,,Dat is niet zo erg, de kinderen zijn het huis uit en we hebben minder om schoon te maken. Maar nu heeft Dokter ongezien bepaald dat het huis in 2,5 uur schoon moet. Dat is veel te weinig voor dit grote huis. Onze eerste hulp via Dokter stopte er na de eerste keer mee omdat het huis te groot was voor de haar toegestane tijd'', zegt Kreeft, die arbeidsongeschikt is en diens vrouw ziek.

Kreeft zegt al heel wat mensen te hebben gesproken voor wie hetzelfde probleem geldt. ,,Ik snap het wel, Dokter moet het ook rendabel houden. Maar op deze manier gaat het weer ten koste van de mensen die hulp nodig hebben.'' De Klazienavener heeft de directie van Dokter er inmiddels op aangesproken. ,,Die geeft ook gewoon toe dat de werktijden zijn teruggebracht.'' Ook heeft Kreeft de gemeente gebeld. ,,Daar zeggen ze dat dit niet zomaar kan.''

'Oude formule'
Jelle Dokter zegt dat het voorbeeld van Kreeft niet klopt. ,,We korten maximaal 5 minuten per uur. In dit geval zou het om een kwartier moeten gaan.'' Hij snapt dat veel mensen liever gezien hadden dat er eerst bij de klanten in de woning was gekeken. ,,Maar wanneer hadden we dat moeten doen? Pas vlak voordat de doorstart rond was, kregen we lijsten met klanten en medewerkers. Er zat druk op de ketel. Voorop blijft staan dat een woning schoon en leefbaar moet zijn. Een belangrijke reden dat Heerendordt het niet gered heeft, is dat ze te veel op de oude formule van uurtje-factuurtje zaten.'' Beneden de anderhalf uur schoonmaaktijd is er volgens Dokter niks veranderd. ,,En er zijn ook mensen die van 1 naar 1,5 uur zijn gegaan.''

Brief
Dokter zegt dat de klanten een dezer dagen een brief in de bus krijgen, waarin staat dat er alsnog een huisbezoek komt. ,,Daar zijn we inmiddels overigens al mee begonnen.'' Hij wijst er nog op dat er bij de overnamegesprekken met de curator nooit gesproken is over de hoeveelheid tijd. ,,Ik ben vooral blij dat 780 van de 800 klanten dezelfde schoonmaakster krijgen.''

Wethouder Jan Bos (Wakker Emmen) laat in een reactie weten dat het aan Dokter is om de juiste ondersteuning  te bepalen, al stelt hij zich voor dat dat in overleg met de cliënten gebeurt. ,,Klachten van cliënten moeten serieus worden genomen. Wij houden daarbij de vinger aan de pols.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.