Snel duidelijkheid over TT Museum Assen

Half juni wordt bekend waar het TT Museum in Assen zich vestigt. Het Wapen van Drenthe op de Kop van de Vaart is nadrukkelijk in beeld.

Catawiki

Maar ook naar TT Plaza en twee andere locaties wordt nog gekeken, zegt voorzitter Jaap Timmer van de Stichting TT Museum. Het museum kreeg vrijdag een financiële impuls door het sponsorschap Catawiki in Assen. Het online veilinghuis is dit jaar niet alleen hoofdsponsor van het TT Festival, maar steunt ook het museum. Onderdeel van die deal is dat Catawiki twee veilingen gaat houden van motor- en TT-gerelateerde objecten, waarvan de opbrengst naar het museum gaat.

Catawiki is een online veilingplatform dat wereldwijd bijzondere objecten veilt. Het snelst groeiende internetbedrijf van Europa werd opgericht in Assen, waar nog steeds het hoofdkantoor is gevestigd. Daarnaast heeft Catawiki kantoren in zes Europese hoofdsteden.

Assen op de kaart

De onderneming wil met de sponsoring van het motorfeest, eind juni, bijdragen aan het verder op de kaart zetten van Assen als motorstad. Dat sluit aan bij de intentie van de gemeente Assen en de organisatie van het festival, dat dit jaar uitbreidt naar vier dagen. De TT is op zondag.

Tijdens de TT worden online themaveilingen georganiseerd. De veilingobjecten worden op de informatieschermen in de stad getoond. Welke stukken ‘onder de hamer gaan’ is nog niet bekend. Gedacht wordt aan een gesigneerde motorhelm van Rossi of een andere MotoGP-coureur, programmaboekjes maar ook objecten van artiesten die hebben opgetreden tijdens de TT.

Timmer was ingenomen met het initiatief en zei niet uit te sluiten dat de stichting zelf mee gaat bieden op eventuele zeldzame objecten, die niet misstaan in het museum. Overigens worden de initiatiefnemers ook nu al, zoals Timmer zei, ,,bedolven onder de aanbiedingen’’. Het gaan vooral om tegeltjes en boekjes.

Als de Heineken Experience

Bij de inrichting van het TT Museum moet gedacht worden aan de Heineken Experience in Amsterdam, zo vertelde hij. De ontwikkelaar van dit project is in de arm genomen. Verder wordt een acquisiteur aangesteld die op zoek moet naar begunstigers voor het museum.

In een ruwe berekening gaat voorlopig uit van 60.000 bezoekers per jaar. Wanneer het Wapen van Drenthe onderdak gaat bieden, moet dit monumentale voormalige Heerenlogement ingrijpend worden verbouwd. Er komen dan ook horeca en hotelkamers in.

‘Substantiele bijdrage’

Wethouder Ruud Wiersema (PLOP) zei ingenomen te zijn met het sponsorschap van Catawiki. Het bedrag dat de onderneming betaalt, wilde hij niet noemen. ,,Het gaat geld en de levering van diensten. Het is een substantiele bijdrage, meer dan in andere jaren.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.