Snelheid A28 omhoog

Voor de één een feest, voor de ander een gruwel. Met ingang van vrijdag mag er op het Drentse en Groningse deel van de A28 130 kilometer per uur worden gereden.

Er is iemand de voorbije dagen heel druk geweest met de verhoging van 120 naar 130 kilometer per uur op de A28. Alle hectometerpaaltjes, die zijn voorzien van een extra bordje ‘120', zijn afgeplakt. Handmatig. Met zwart tape.

Vrijdag is het dan zover. Het gas kan erop op de A28. Boetevrij 130 kilometer per uur rijden op de snelweg. Om automobilisten niet in verwarring te brengen, zijn de 120km-bordjes op de hectometerpaaltjes afgeplakt. De grote witte borden met rode rand, die de maximum snelheid aangeven, worden vandaag vervangen door Rijkswaterstaat. Dan staat het onomstotelijk vast. Let wel: de verhoging van de snelheid gaat pas ‘echt' in als de snelheidsborden er staan.

19 nieuwe weggedeeltes

Een hogere snelheid op de snelwegen is een stokpaardje van de VVD. In 2012 wees minister Melanie Schultz van Haegen de eerste tracés aan: 130 waar het kon en 100 of 120 waar de verkeersveiligheid of milieunormen het niet toelieten. Het gevolg was een lappendeken met overal verschillende snelheden die voor veel onduidelijkheid zorgden. Om het wegbeeld eenduidiger te maken, besloot de minister het aantal 130-tracés verder op te voeren.

En dus komen er vandaag 19 weggedeeltes bij, verspreid over het hele land. Het zijn vooral de aanvliegroutes vanuit het Noorden, Oosten en Zuiden naar de Randstad die sneller moeten. Uiteindelijk moet op bijna 80 procent van de snelweg 130 kunnen worden gereden. Gelden zaken als verkeersveiligheid en de gezondheid van mens en natuur dan niet meer of in elk geval minder? Nee, zo zit het niet, meent Rijkswaterstaat. De invoering van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS), een zeer ingewikkelde rekenmethode, stelt de beheerder in staat de snelheid te verhogen en, indien nodig, (milieu)maatregelen te treffen.

Waarom nu wel sneller?

Maar wat is er dan sinds 2012 veranderd op en naast de Groningse en Drentse A28 dat een verhoging van de snelheid nu wel mogelijk is? Een concreet antwoord op deze vraag kan niet worden gegeven. Heeft te maken met nader onderzoek naar de verkeersveiligheid aan de ene kant en de effecten van reeds genomen milieumaatregelen aan de andere kant. Het antwoord op de vraag welke maatregelen dit zijn, moet de woordvoerster schuldig blijven.

In algemene termen komt het neer op het volgende: als aan de ene kant stikstofrijke grond wordt afgegraven of boeren hun mest stikstof-arm aanbrengen op het land, ontstaat er aan de andere kant meer ruimte voor economische groei en bijvoorbeeld het verhogen van de snelheid op de snelweg. ,,De samenhang van ecologie en economie.''

Assen vangt bot bij minister

De gemeente Assen tekende bezwaar aan tegen de snelheidsverhoging, omdat inwoners van de wijken Baggelhuizen, Pittelo en Peelo al langer klagen over geluidsoverlast en fijstof. Hoe hoger de snelheid, des te meer overlast. De zienswijze van Assen is zeer zorgvuldig bekeken, laat een woordvoerster van Rijkswaterstaat weten, maar dat heeft niet tot een ander inzicht geleid.

De gemeente kan in beroep gaan bij de rechter, zoals de Asser wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) eerder aankondigde. Een woordvoerder kan nog niet zeggen of deze stap daadwerkelijk wordt gezet. ,,De brief van Rijkswaterstaat is begin deze week verstuurd, zo is ons gezegd. We kennen de inhoud nog niet. Op basis van de argumentatie wordt besloten of het verzet wordt gestaakt.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.