Sociale dienst weer onder de loep

Na de zomer komt er een nieuw onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening van de sociale dienst (Werkplein) in Hoogeveen. Dat antwoordt het college op vragen van de SP.

In 2014 werd ook al een klantbelevingsonderzoek gehouden. Toen werd afgesproken dat het onderzoek na twee jaar herhaald zou worden.

Het eerste onderzoek zorgde voor een erg lage respons, 20 procent, op de enquête over de dienstverlening van de sociale dienst. Niemand kon daar toen de de exacte oorzaak van aangeven, ook onderzoeksbureau BMC niet.

Het raadsel leidde indertijd niet tot een fel debat in de raad over de waarde van de uitkomsten, want BMC vond de gegevens representatief. ,,En dat is een gerenommeerd bureau’’, stelde wethouder Erik Giethoorn destijds. Wel werd het college gewezen op diverse verbeterpunten en ‘magere zesjes’. Dit najaar volgt een nieuwe enquête.

In totaal vulden in 2014 345 bijstandsgerechtigden de vragenlijst in. Deze groep gaf de dienstverlening een 7. Minder tevreden was men over het re-integratietraject. Er kwam een magere 5,3 uit de bus. Ook zag een meerderheid (53 procent) geen perspectief op een baan.

Onlangs nam Radio Hoogeveen het Werkplein op de korrel. Volgens een aantal cliënten is de bejegening van bijstandsgerechtigden door ambtenaren van het Werkplein onder de maat. De redactie van het radioprogramma OMPG ontving signalen van bijstandsgerechtigden over hun contacten met ambtenaren van het Werkplein. Een aantal van hen vertelde over hun (negatieve) ervaringen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.