Henriëtte en Bianca Turkstra in gesprek tijdens de speeddates bij ZCN. Foto Jaspar Moulijn

Speeddates voor zorg op afstand: ‘Oenig misschien, aan dit werk had ik nooit gedacht’

Henriëtte en Bianca Turkstra in gesprek tijdens de speeddates bij ZCN. Foto Jaspar Moulijn

Het werk van Zorgcentrale Noord (ZCN) in Beilen is lang niet voor iedereen zichtbaar. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt opvalt in de overvolle arbeidsmarkt? Met speeddates.

In het gebouw van Zorgcentrale Noord op het voormalige GGZ-terrein in Beilen werken zo’n zeventig verpleegkundigen en verzorgenden. Bedden, patiënten of artsen zijn er niet te zien. Toch helpen ze dagelijks tientallen mensen met allerlei zorgvragen. Een alarm dat afgaat, een verpleegkundige op locatie die ondersteuning nodig heeft. Het extra paar ogen dat de medicijninname van een oudere man uit Lelystad - via een iPad - controleert. ZCN ondersteunt zorg op afstand. Een tak van sport die in de toekomst steeds groter wordt.

Voorbereiden op de toekomst

,,Afgelopen jaar zijn er vijf mensen bij ons begonnen. Ik denk dat we komend jaar weer tien tot vijftien mensen nodig hebben”, zegt innovatiemanager Teun Jonker, werkzaam bij het bedrijf sinds de oprichting 25 jaar geleden. ,,We moeten ons bovendien op de toekomst voorbereiden. Er staat veel werk in de steigers”, vervolgt hij.

Het mag paradoxaal zijn, gebrek aan verpleegkundig personeel zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven bij ZCN aankloppen voor ondersteuning. ,,Ze kijken naar hoe ze processen als de nachtdienst op een andere manier kunnen inrichten. Dan komen wij al snel om de hoek als telefonische achterwacht”, vertelt hij. ,,Dat heeft niet alleen te maken met de arbeidsmarkt, ook met ontwikkelingen als de verkorte ligduur in ziekenhuizen en het langer thuiswonen.”

‘Veel mensen staan er niet bij stil dat wij er zijn’

Potentiële medewerkers van het bedrijf moeten aan één belangrijke voorwaarde voldoen: een zorgdiploma. Maar hoe zorg je ervoor dat verpleegkundigen - bij uitstek een beroep voor mensen die direct contact met patiënten waarderen- warm worden van een functie achter een bureau? ,,We moeten ons laten zien”, zegt Jonker. ,,Het is een nieuw soort werk, veel mensen staan er niet bij stil dat wij er zijn.” ,,Medewerkers zijn onze belangrijkste ambassadeurs”, vult teamleider Bianca Turkstra aan. ,,Dat is ook het idee van de speeddate: dat mensen medewerkers in de ogen kunnen kijken.”

In de hal melden de eerste speeddaters zich. Net als de overgrote meerderheid van de ZCN’ers, zijn het vooral vrouwen die interesse hebben. ,,Het is zoete inval vandaag!’, constateert Turkstra tevreden. Meteen neemt ze een geïnteresseerde mee op een rondleiding. Daarna volgen nog twee korte gesprekken met andere medewerkers. Na afloop laten de bezoekers weten of ze interesse hebben in een baan bij ZCN. Als het bedrijf andersom potentie ziet is er een match en komt er een vervolggesprek.

‘Leuk om te zien hoe het aan de andere kant van de lijn werkt’

De 45-jarige Astrid uit Hoogeveen is zenuwachtig. Haar schoonzus attendeerde haar op de speeddates. Met een achtergrond in de thuiszorg én callcenterervaring kon het zomaar eens wat worden. ,,Ik kom hier redelijk blanco”, vertelt de Hoogeveense. ,,Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat ik van een speeddate kan verwachten. Wat kan ik wel vragen en wat is eventueel voor later?”

Medewerker Ciska ten Oever laat haar de werkplek zien, waar de telefonische hulpvragen non-stop binnen komen. Astrid kijkt geïnteresseerd rond. ,,Krijg je meteen te zien wat de hulpvraag is? Hoe druk is het? Hoe werkt het rapporteren?”, vraagt ze. Ten Oever heeft op iedere vraag antwoord. ,,Mijn indruk is goed”, vertelt de Hoogeveense later. ,,Het is leuk om te zien hoe het aan de andere kant van de lijn werkt. Ik hoop dat ze me een kans geven, dat er wat uitkomt.”

Henriëtte (58) is op goed geluk vanuit woonplaats Zwolle naar Beilen gekomen. Ze wil maar wat graag van haar uitkering af en is nieuwsgierig naar deze - tot voor kort onbekende - optie. De Zwolse is verpleegkundige, maar werkte de laatste jaren in de administratie. ,,Ik ben gestopt als verpleegkundige omdat ik het fysiek niet meer aankon”, vertelt ze eerlijk tijdens haar speeddate met Bianca Turkstra. Wat haar indruk is van het bedrijf, wil Turkstra weten.

‘Eigenlijk moeten we dit altijd zo doen’

,,Ik zag veel dingen waarvan ik dacht: dit is leuk. Met dit werk kan je iets betekenen voor iemand anders. Hier help je mensen net zo goed.” Gespannen staat de Zwolse te wachten op haar laatste gesprek. ,,Het kan heel oenig klinken, maar ik had geen idee dat dit bestond”, vertelt ze. Om te verzuchten: ,,Ik hoop dat het wat wordt.”

Bianca Turkstra is meer dan tevreden over deze eerste speeddate-sessie. ,,Dit is een hele leuke manier om een indruk te krijgen. Van de zeventien geïnteresseerden willen veertien een vervolgafspraak. Meer dan ik had verwacht. Eigenlijk moeten we dit altijd zo doen.”

menu