Spoor Coevorden-Hoogeveen is utopie: te duur, weinig reizigers

Veel te duur, veel te weinig reizigers en genoeg andere prioriteiten. De gemeente Coevorden mag dan de opties van een spoor naar Hoogeveen willen verkennen; de provincie weet het antwoord al. Een utopie.

Omdat er na jaren van bezuinigingen eindelijk weer extra miljoenen zijn besteden, durft Coevorden wat verder vooruit te kijken. Naar bijvoorbeeld ideeën die zo nu en dan komen boven borrelen, zoals een treinverbinding naar Hoogeveen. Zodat per trein bijvoorbeeld Groningen een stuk makkelijker bereikbaar wordt vanuit Coevorden.

Maar ook voor goederen, uit pakweg de haven van Meppel. Coevorden wil samen met Hoogeveen de opties nu eens serieus onderzoeken.

Alleen naar rails kijken kost al miljoen

Die moeite kunnen beide gemeenten zich besparen, zeggen ze op het provinciehuis. Ambtenaren geven aan dat het aanleggen van een treinverbinding nog duurder is dan menigeen al denkt. Alleen naar rails kijken kost al een miljoen, grappen ze wel eens tegen elkaar.

Gedeputeerde Henk Brink (VVD) zegt de wens goed te snappen, maar weet aan de hand van cijfers dat het plan onrealistisch is. Allereerst maar eens de aanlegkosten: 500 miljoen euro bedragen die voor trajecten met een vergelijkbare lengte, dus dat zal tussen Coevorden en Hoogeveen niet veel anders zijn.

Niet rendabel

Tel daar bovenop de exploitatiekosten. Er zullen jaarlijks miljoenen bij moeten. Brink kijkt daarbij naar de Vechtdallijn Emmen-Coevorden-Zwolle. Die is qua aantal passagiers een succes. Telkens komen er extra treinen bij, maar ondanks de voorspoed is de lijn maar niet rendabel te krijgen.

Het reizigerspotentieel voor de lijn Coevorden-Hoogeveen is bovendien nog eens stukken minder. ,,Kijk maar naar de Q-liner die een paar jaar liep tussen beide plaatsen. Die is niet voor niets opgeheven. Er was nauwelijks belangstelling voor’’, zegt Brink.

Extra treinen

De provincie steekt haar miljoenen veel liever in het verbeteren van bestaande lijnen, zoals Emmen-Zwolle. De extra treinen in de spits tussen Coevorden en Zwolle doen vanaf eind 2021 ook Emmen aan. Met meer dubbel spoor zou de trein volgens Brink nog sneller naar Zwolle kunnen.

Extra spoor bij Nieuw-Amsterdam is eveneens handig als de trein tussen Emmen/Coevorden en het Duitse Rheine gaat rijden, via Emlichheim, Nordhorn en Bad Bentheim. Berlijn is dan met een overstap te bereiken uit Zuidoost-Drenthe. Deze trein gaat mogelijk rijden vanaf 2024.

Maar waarom kan zo’n internationale verbinding dan wel uit? Omdat het spoor er al ligt (nu enkel voor goederenvervoer, uiterst langzaam vanwege tientallen onbewaakte spoorovergangen). En omdat Duitsland de meeste kosten op zich neemt.

Ook Emmen kan profiteren

Verkeersdeskundige Piet Muijzert pleitte twee jaar geleden voor een spoor tussen Dalen en Hoogeveen. Hij berekende de kosten toen op 180 miljoen euro. Niet alleen goed voor Coevorden, ook vanuit Emmen zou op die manier Groningen beter per trein bereikbaar worden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.