Spoorbrug Coevorden krijgt gestalte

De bouw van de spoorbrug in Coevorden is bijna klaar. Woensdag is begonnen met de plaatsing van de beweegbare bovenbouw van de brug. ,,Niet zozeer een spannende klus, maar wel de bekroning op alle werkzaamheden. Hier hebben we met z’n allen naar toegewerkt’’, zegt uitvoerder Maarten Ottenhof van de BAM.

Dit zogenoemde draaibrugdek is de afgelopen dagen op een grote ponton via Lemmer, het IJsselmeer en Almelo naar Coevorden vervoerd. Met drie grote kranen is het gevaarte van 125 ton op de onderbouw van beton gehesen. Deze basis ligt in de lengterichting van het kanaal Coevorden-Almelo. De bovenbouw met daarop de spoorrails staat daar het grootste deel van de dag gewoon op, behalve als er een trein met bestemming Europark in aantocht is. Dan komt de bovenbouw in beweging om de brug te sluiten.

Goederentreinen moeten daar even op wachten, vandaar dat er op de lijn Emmen-Zwolle een kilometer extra spoor is aangelegd. Bij de bouw van de spoorbrug is uitgegaan van vier treinen per dag, maar meer treinen zijn volgens Ottenhof in technisch opzicht geen probleem. De komende weken rondt BAM de werkzaamheden af. Vanaf mei rijden de eerste treinen over de brug.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.