Storingen bij gemeenten Hoogeveen en De Wolden houden aan: 'Heel vervelend'

Zo kondigde de gemeente Hoogeveen laatste storing via Twitter aan Foto: Gemeente Hoogeveen

De gemeenten Hoogeveen en De Wolden houden last van storingen in de telefonie en/of het internet. Sinds maart 2019 lag het netwerk al tien keer plat en waren de gemeenten urenlang onbereikbaar.

Vandaag was het weer raak. Door een telefoonstoring waren de gemeenten Hoogeveen en De Wolden lange tijd niet bereikbaar. Eerder dit jaar waren er al storingen in maart, april, juni, oktober en november.

,,Ja, heel vervelend dat het zo vaak gebeurt’’, reageert gemeentewoordvoerster Fanny Leseman. ,,Voor zowel de inwoners als de medewerkers. De storing is meteen gemeld, maar technici weten nog steeds niet wat de problemen veroorzaakt.’’

Onderzoek

Volgens de gemeente heeft het niets te maken met verouderde eigen ict-systemen of apparatuur. Leseman: ,,Het vermoeden bestaat dat het ergens diep in de digitale infrastructuur mis gaat. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Het is kennelijk erg ingewikkeld.’’

Hoogeveen en De Wolden, die ambtelijk samenwerken, maken gebruik van dezelfde aanbieder van telefonie en internet. Over de aard en duur van de contracten doet de gemeente geen mededelingen.

Aanbesteding

De beide gemeenten gingen na een gezamenlijke aanbesteding in 2017 door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) met VodafoneZiggo in zee. In totaal nemen zo’n 200 gemeenten diensten voor vaste data, vaste spraak en internet via deze provider af. De contracten hebben een looptijd voor een periode van 5 tot maximaal 10 jaar.

Hoogeveen en De Wolden proberen zo veel mogelijk druk te zetten op het oplossen van de problemen, maar zijn ook gebonden aan de contracten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe