Toeristen uit het Westen ontdekken Drenthe: de belangstelling voor vakantiebungalows groeit met de dag

Schitterend weer en een strakke blauwe hemel, maar in vakantiepark Hof van Saksen in Nooitgedacht is het door de coronacrisis oorverdovend stil. Foto: Marcel Jurian de Jong

Drenthe lijkt in trek als vakantieplek voor de komende zomer. Marketing Drenthe ziet sinds kort een stijging van het aantal mensen, vooral in het Westen van het land, dat online op zoek is naar vakantiebungalows in de provincie.

,,Het zoekverkeer is echt veel hoger dan twee weken geleden’’, zegt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. ,,Ik denk dat het moment is aangebroken dat mensen op zoek gaan naar een alternatief voor hun vakantie in bijvoorbeeld Italië of Frankrijk. Mensen zoeken in Drenthe vooral op bungalows.’’ Mensen denken na over alternatieven voor hun gebruikelijke buitenlandvakantie, zo pleitte columnist Nynke de Jong van het AD dinsdagavond bij Op1 ervoor om vakantie te vieren in Drenthe, Friesland of Groningen.

Sector flink geraakt

Het provinciale marketingbureau deed begin april onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de Drentse vrijetijdssector. Daaruit bleek dat de mate waarin verblijfsaccommodaties en dagrecreatiebedrijven werden geraakt al flink was gestegen ten opzichte van een eerdere korte peiling in maart, kort na het begin van de coronacrisis.

De helft van de bedrijven was begin deze maand gesloten, twee derde merkte dat de bezoekersaantallen (flink) afnamen en vier op de tien gaf aan dat er minder boekingen binnenkwamen.

Niet verrassend, dat negatieve beeld. Dat een positieve wending in het verschiet ligt, en vakantiebestemmingen in Drenthe online weer worden opgezocht, is een positieve verrassing, meent Crum. ,,Ik denk dat we volgende week weer een peiling gaan houden onder de Drentse ondernemers, dan hebben we beter zicht op het daadwerkelijke aantal boekingen.’’

‘Kom lekker vakantie vieren’

Voor Marketing Drenthe waren de afgelopen weken een zoektocht naar de juiste boodschap. ,,We hebben ons vooral gehouden aan de oproep van onze premier en geen reclame gemaakt met de boodschap: kom lekker in Drenthe vakantie vieren’’, legt Crum uit.

,,Sommige ondernemers wilden dat sowieso niet, omdat ze niet op hun geweten willen hebben dat ze een coronavlek veroorzaken op hun vakantiepark, maar anderen vonden dat we best meer reclame konden maken, omdat ze konden garanderen dat het met inachtneming van alle beperkingen veilig was.’’

Zichtbaar blijven in het Westen van het land

Voor de komende weken schakelt het marketingbureau weer bij. ,,Onze boodschap, met name in het Westen van het land, zal zijn: we wachten op je. We willen daar in abri’s en dergelijke wel zichtbaar blijven, zodat men aan Drenthe denkt als vakantiebestemming als het straks veilig genoeg is er weer op uit te trekken. En ook hierbij geldt: ondernemers willen vooral dat het in de noordelijke provincies relatief veilig blijft wat betreft besmettingsgevaar. Maar in Drenthe wonen tegelijkertijd veel inwoners die afhankelijk zijn van recreatie en toerisme.’’

In hoeverre de regering nog beperkende maatregelen oplegt voor de zomermaanden is eigenlijk niet te voorspellen. ,,Ik ben geen viroloog, ik zou het niet weten’’, zegt Crum. ,,Maar ik hoop echt dat we in eigen land weer een beetje bewegingsvrijheid krijgen.’’

menu