Voormalig TopDutch-ondernemer Stef van der Ziel zou volgens Initio vanaf het begin dwarsliggen bij de opdracht de drie noordelijke provincies onder de aandacht te brengen bij autobouwer Tesla.

TopDutch-ondernemer doet boekje open over strijd achter de schermen met voormalig collega

Voormalig TopDutch-ondernemer Stef van der Ziel zou volgens Initio vanaf het begin dwarsliggen bij de opdracht de drie noordelijke provincies onder de aandacht te brengen bij autobouwer Tesla. Job van der Molen

Groninger marketingbureau Initio veegt in een brief op poten aan Drentse Provinciale Staten de vloer aan met voormalig TopDutch-collega-ondernemer Stef van der Ziel.

Volgens Initio-directeur Gerard de Boer lag Van der Ziel van meet af aan dwars bij hun aanvankelijk gezamenlijke opdracht om de drie noordelijke provincies onder de aandacht te brengen bij autobouwer Tesla en andere internationale bedrijven.

Van der Ziel wil niet op de brief reageren.

Groningen, Friesland en Drenthe telden gezamenlijk 1,2 miljoen euro neer voor een campagne van twee jaar die onder meer vanwege een breuk tussen De Boer en Van der Ziel en twee andere ondernemers onderwerp werd van politieke vragen en mediavragen en -verhalen. Vragen die volgens De Boer werden ingefluisterd door Van der Ziel, zo schrijft hij.

Eind vorig jaar verscheen het evaluatierapport over de campagne, waarin de conclusie werd getrokken dat de provincies vooraf deels verkeerde eisen stelden aan de campagne, dat afspraken over de aansturing onvoldoende duidelijk waren, maar dat het Noorden wel verder kan met TopDutch, onder de vlag van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). Over de breuk tussen de ondernemers hielden verantwoordelijk bestuurders zich immer op de vlakte en in het rapport werd ‘de ruzie’ genegeerd.

Politieke vragen over evaluatierapport

In Drenthe wordt vandaag gediscussieerd over dat rapport, omdat de PVV, Forum voor Democratie en JA21 een zevental vragen stelden aan gedeputeerde Henk Brink (VVD), twee over de breuk tussen de betrokken ondernemers.

In de brief legt de directeur van Initio uit dat Van der Ziel ‘meerdere keren voor vervelende situaties’ zorgde, zoals ‘het meerdere malen lekken van campagnes naar de pers en het permanent op het podium willen kruipen van de opdrachtgever’. Volgens De Boer liet Van der Ziel zich ‘tegelijkertijd beschamend uit over diezelfde opdrachtgever via zijn nep-account op Twitter.’

Van der Ziel, onder meer directeur van Groninger streamingbedrijf Jet-Stream, begon jaren geleden onder een pseudoniem (‘Driekus Vierkant’) met Twitteren en met een weblog. Via dat Twitteraccount werden ook berichten en foto’s gedeeld die anderen in de kringen van TopDutch op een gegeven moment kwetsend en ongepast vonden.

‘Hij vond zichzelf belangrijker dan de opdracht’

Van der Ziel paste niet binnen het team, schrijft De Boer. ‘Hij was een onderaannemer die niet functioneerde binnen de complexe politieke en ambtelijke samenwerking (…) en hij vond zichzelf belangrijker dan het doel van de opdracht.’

De Boer stuurde de brief aan alle Statenleden en Henk Brink, maar richt zich formeel tot vragensteller Nico Uppelschoten, fractievoorzitter van de PVV. Uppelschoten moet inzake TopDutch uit zijn ‘nergens-mee-eens-bubbel’ stappen, schrijft De Boer. ‘U vindt 6 ton voor heel Noord-Nederland per jaar (te) veel? Brainport Eindhoven alleen heeft al meer dan het 20-voudige. (…) U kunt ieders tijd vullen met hijgerige relletjes, of uw energie gebruiken om samen iets op te bouwen. Denk groter.’

Uppelschoten haalt zijn schouders op over de brief van Initio. ,,Ik heb vragen gesteld aan de gedeputeerde. Ik wil weten waarom het evaluatierapport niets zegt over die ruzie en ik vind dat het rapport sowieso ondermaats is.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu