'Trein moet terugkeren in Oost-Drenthe en Oost-Groningen'

De drie varianten voor de Nedersaksenlijn tussen Stadskanaal en Emmen. Illustratie DvhN, bron Movares.

Willen is kunnen. Als je ziet hoeveel belangrijker de trein in de afgelopen vijftien jaar is geworden, dan moet het lukken om die de komende vijftien jaar terug te brengen in Oost-Drenthe en Oost-Groningen.

Dat zei de Drentse gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) woensdag tijdens een debat in de Drentse Staten over de Nedersaksenlijn. De politicus hield een vurig pleidooi om voortvarend met de spoorverbinding tussen Stadskanaal en Emmen aan de gang te gaan. Die moet de regio beter ontsluiten en tevens de universiteitssteden Groningen en Enschede met elkaar verbinden, als Stadskanaal met Veendam en Groningen wordt verbonden.

Forse investering

De verbinding vergt vermoedelijk een investering van wel 500 miljoen euro. Dit leidde tot nog toe tot een terughoudende houding op het Provinciehuis. VVD’er Henk Brink, die de portefeuille verkeer beheerde tot Bijl die vorig voorjaar overnam, waarschuwde steevast voor de hoge kosten als de Nedersaksenlijn ter sprake kwam.

Bijl wil echter niet horen dat het niet kan. „Andere mensen zeggen mij wel waar de problemen liggen, ik moet aangeven waar de kansen liggen. We moeten er gewoon voor gaan. Durven. Het enige risico dat we lopen, is dat we hier voor niets een hoop energie in steken.”

Trein wordt steeds belangrijker

De afgelopen jaren is de trein in de discussie over vervoer veel belangrijker geworden, stelde Bijl vast. De discussie over de Lelylijn, de snelle verbinding tussen Groningen en Amsterdam via Lelystad, is weer helemaal terug. De Tweede Kamer wil dat daar serieus onderzoek naar wordt gedaan, net als naar de Nedersaksenlijn.

Bijl wil het ijzer smeden nu het heet is en hoopt samen met de provincies Groningen en Overijssel en met steun van de regering het geld voor de verbinding op tafel te leggen.

Als het aan Bijl ligt, krijgt Emmen veel betere verbindingen met het spoor. Het ziet er naar uit dat er over enkele jaren personentreinen van Emmen en Coevorden naar het Duitse Rheine gaan rijden. Als daar dan ook nog een verbinding naar het Noorden bij komt, is dat weer een enorme verbetering.

Aanleiding voor het debat woensdag was een ‘quick scan’ in opdracht van de provincie Overijssel naar de Nedersaksenlijn. Het onderzoek van bureau Movares geeft drie varianten voor het stuk tussen Stadskanaal en Emmen. Een daarvan loopt via Ter Apel.

Henk Kwak van de Stichting Nedersaksenlijn betoogde als inspreker dat vooral die variant er moet komen. Niet onlogisch: de stichting is opgericht door bedrijven in Ter Apel. Ook veel fracties in de Drentse Staten (ChristenUnie, GroenLinks, CDA, PvdA) spraken zich daarvoor uit, omdat bij die variant de meeste inwoners zijn gebaat. Anderen willen hun kruit drooghouden, want er is nog veel vervolgonderzoek noodzakelijk.

Op de PVV na steunen alle partijen de wens om krachtdadig met de Nedersaksenlijn aan de slag te gaan. De PVV meent dat de lijn veel te duur is en denkt dat maatregelen aan het wegennet, zoals de gehele verdubbeling van de N34, beter helpen om het gebied goed bereikbaar te maken. De VVD is enthousiast over de verbinding, maar heeft wel enige scepsis over de betaalbaarheid.

In de quick scan ging het vooral om allerlei technische en verkeerskundige zaken. De sociaaleconomische voordelen van de nieuwe spoorverbinding kwamen niet aan de orde. Bijl wil dat in het vervolgonderzoek nadrukkelijk meenemen. Het hele gebied krijgt een oppepper als die verbinding er komt, voorspelt hij. „En laat Drenthe maar de schakel tussen Twente en Groningen zijn.”

menu