'Triage' veroorzaakt wachttijden huisartsenpost

De huisartsenposten in Groningen en Zuidwest-Drenthe zijn het lichtend voorbeeld. Alle andere posten zijn telefonisch te slecht bereikbaar, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond liet twintig mystery-patiënten naar de niet-spoedlijn van alle huisartsendiensten bellen. De wachttijden bleken ontmoedigend lang, stelt de bond. Van de veertig huisartsenposten was bij slechts twee de wachttijd minder dan twee minuten. Het gaat dan weliswaar niet om levensbedreigende klachten, want daarvoor is een speciale lijn, ,,maar het gaat wel altijd om klachten die zo ernstig zijn dat ze niet tot de volgende dag kunnen wachten’’, zegt de Consumentenbond.

Triage

Alleen bij de Doktersdienst Groningen en de Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel was de wachttijd acceptabel. Dat heeft te maken met de speciale werkwijze van deze twee doktersposten. Bij de meeste huisartsendiensten zitten gespecialiseerde doktersassistenten achter de telefoon die de patiënten vragen stellen, soms meteen al advies geven en bepalen of er een huisarts nodig is. Dit heet triage, en blijkbaar veroorzaakt die werkwijze wachttijden.

In Groningen wordt de telefoon opgenomen door getrainde medisch studenten die alleen snel aanhoren wat het probleem is en vervolgens een arts of andere zorgverlener laten terugbellen. In Zuidwest-Drenthe, een relatief erg kleine huisartsenpost, doen huisartsen die ‘triage’ zelf.

,,Misschien moeten we landelijk als huisartsenposten eens kijken naar de Groningse werkwijze’’, zo reageert Ronald Officier van de Centrale Huisartsenpost Drenthe. De bellers moesten ook bij deze post vaak langer dan twee minuten wachten op antwoord. ,,Dat is langer dan je zou willen, dat moet beter’’, erkent Officier.

Toenemende zorgvraag

Het probleem ontstaat net als in de rest van het land doordat er steeds meer mensen naar de huisartsenposten bellen, weet Officier. ,,Er is een toenemende zorgvraag en de vragen worden inhoudelijk ook zwaarder’’, zegt hij. ,,Mensen blijven langer thuis wonen en hebben ernstiger klachten. De triagisten zijn daardoor langer aan de telefoon, per gesprek.’’

Hij wijst erop dat de kwaliteit van de antwoorden wel hoger is geworden in de loop der jaren. ,,De triagisten kunnen meer.’’ Volgens Officier gaat de Centrale Huisartsenpost Drenthe nu eerst de onderzoeksgegevens van de Consumentenbond zelf beoordelen om te kijken hoe erg het is en waar het door komt.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.